Met een verkoop van 7811 auto's in 2007, een vooruitgang van 5% tegenover 2006, mag Suzuki meer dan tevreden zijn over zijn resultaten. De verklaring van de groei? Modellen die steeds meer in de smaak vallen, zoals de nieuwe Swift (46% van de verkoop), de Grand Vitara (22%) en de SX4 (19%).
...

Met een verkoop van 7811 auto's in 2007, een vooruitgang van 5% tegenover 2006, mag Suzuki meer dan tevreden zijn over zijn resultaten. De verklaring van de groei? Modellen die steeds meer in de smaak vallen, zoals de nieuwe Swift (46% van de verkoop), de Grand Vitara (22%) en de SX4 (19%). Met de Swift heeft de Japanse fabrikant zijn imago al opgewaardeerd maar dankzij de Splash wordt dat binnenkort nog versterkt. Hij is mooier dan het model dat hij opvolgt, de Wagon R, maar verloochent zijn afkomst niet. Het concept is gebleven: een beperkte lengte (3,71 m) maar veel binnenruimte, vooral voorin, en een hoge architectuur die de bestuurder en de passagier een plafondhoogte van 1,59 m geeft, gecombineerd met hogere stoelen. Dat is prettig, al is het jammer dat niet meer bergruimte is voorzien. Ook op de achterbank profiteer je van de ruime plafondhoogte. Hier zit je wat minder royaal, maar nooit krap. Logisch, want de Splash is groter dan de Wagon R: 6 cm breder, 17 cm langer. Het koffervolume (178 l) ontgoochelt maar is makkelijk aan te passen dankzij een 60/40-bank die neergeklapt een bijna vlakke vloer vormt (537 l). Het dashboard is al even aantrekkelijk als het silhouet van de auto. De grote wijzerplaat achter het stuur is een pluspunt, net als de toerenteller à la Smart en de vrij hoog op de centrale console geplaatste versnellingspook. De afwerking is meer dan correct en tijdens onze test hoorden we niets piepen of knarsen. De kleuren van het interieur zijn bovendien lekker vrolijk. Suzuki levert drie motoren, maar het Belgische filiaal importeert er slechts twee: een 4-cilinder diesel 1.3l DDiS van 75 pk met 190 Nm koppel, en een loodvrije 4-cilinder 1.2 l van 86 pk met 114 Nm koppel. In de praktijk trekt de dieselmotor flink op en heeft hij voldoende reserve voor de snelweg. Er hoort een manuele 5-ver-snellingsbak bij die echter iets minder vlot schakelt dan zou kunnen. De benzinemotor heeft een mooi rendement en verbruikt slechts 5,5 l op 100 km, dus maar een litertje meer dan de diesel, terwijl zijn kruissnelheid 10 km/u hoger ligt. Bovendien is dit de enige motor waarbij u een automaat kunt krijgen (4 verhoudingen). Hij is ook de enige keuze voor het instapmodel (vanaf euro10.799). De diesel is alleen verkrijgbaar in de luxeversie (vanaf euro14.599)! Op groene premies van de overheid moet u niet rekenen, want de benzinemotor heeft een uitstoot van 131 gr CO2/100km (142 met automaat) en de diesel 120 gram. U krijgt wel een premie van euro250 als u bij de diesel een roetfilter koopt, wat u euro600 kost. Op de weg hoeft de Splash zich nergens voor te schamen. De bewegingen van de carrosserie zijn weliswaar voelbaar tijdens het rijden maar ze blijven onder controle, terwijl de vering - die net als het platform bij de Swift geleend is - haar werk prima doet. Met zijn mooie vormgeving en twee aantrekkelijke motoren zou de in Hongarije gemaakte Splash snel een succes moeten worden. Toch kun je je afvragen waar de dieselversie precies thuishoort in het gamma: hij kost maar net iets meer dan een SX4, die misschien minder trendy is maar wel een stuk praktischer... nArnaud Dellicour