Potjes natuur

Natuurlijke cosmetica hebben de wind in de zeilen. Efficiënt, aangenaam in het gebruik en prachtig gepresenteerd, moeten ze echt niet meer onderdoen voor de klassieke schoonheidsproducten.

Of ze nu bio zijn of niet, natuurlijke producten hebben meer in hun mars dan dat ze hun weldaden uit de natuur halen. Zo nodigen ze uit om te reizen en te dromen.

De plantaardige wereld

Het nieuwe van de huidige generatie producten schuilt eerder in de luxueuze presentatie dan in de ingrediënten zelf, hoewel die beslist ook het vermelden waard zijn. Het beste uit Italië wordt bovengehaald in de lijn Blu Mediterraneo van Acqua di Parma: sinaasappel uit Capri (rustgevend), cypres uit Toscane (energiserend), amandel uit Sicilië (bedwelmend) en vijg uit Amalfi (vitaliserend). Deze liefde voor de streek uit zich in verschillende geuren en originele producten (met een speciale vermelding voor de fluweelzachte crème Mandorlo, a 49,50). Acqua di Parma zag het daglicht in 1916, en voor de gangbare normen van toen was het zeer sensueel doordat het natuurlijke geuren en emoties met elkaar verbond.

Het Duitse merk Kneipp, de pionier van de natuurlijke en holistische aanpak, werd opgericht in de 19de eeuw en was het resultaat van een ontmoeting tussen een priester en een apotheker. Nog steeds blijft het merk trouw aan zijn filosofie van de vijf elementen: water, beweging, voeding, planten en evenwicht. Winter Harmonie, een mousserende badolie (a 8,99), is daar een mooi voorbeeld van.

Bij L’Occitane verzekeren galamboter en biokatoen de zachtheid van de lijn Ultra confort (vanaf a 14). Yves Rocher en The Body Shop maken er een erezaak van niets te testen op dieren en steeds meer merken beperken de bewaarmiddelen tot een minimum. Bent u niet zeker, kies dan een olie.

Goed om te weten: Paraben is onlangs over de hekel gehaald, maar blijft het beste conserverende middel en wordt ook het best verdragen.

Marien en co

De diepzee inspireert de cosmetische laboratoria: algen, plankton, zeewater... De gespecialiseerde merken gebruiken 800 variëteiten van algen, waarbij een indrukwekkende kwaliteitscontrole gebeurt, in alle stadia van de productie.

Wat de bioproducten betreft, is het succes te danken aan de zoektocht naar authenticiteit en zelfbehoud in een vervuilde wereld. Het nieuwe hedonisme is zichzelf te verzorgen met respect voor de planeet. En het aanbod volgt die trend: Biguine Cosmétique, Aveda, Welleda, Dr. Hauschka en zijn bestseller, de Crème à la Rose (a 21). Clarins heeft geïnvesteerd in Kibio, een charmant merk verdeeld in de apotheek, terwijl Aliza Jabès van het merk Nuxe in Frankrijk nu Nuxe Bio lanceert. Binnenkort ook bij ons? De farmaceutische look vinden we bij Korrès.

Goed om te weten: Opdat een product bio mag worden genoemd, moet het meer dan 90% bio-ingrediënten bevatten en 5 à 10% werkzaam product wat op de bijsluiter vermeld moet worden. Verboden zijn genetisch gemanipuleerde organismen, stoffen uit de petrochemische industrie en synthetische kleurstoffen. n

Info: in apotheek, drogisterie en parfumerie – Biguine 02 644 61 44 en www.biguine.com – D. Jouvance 070 22 28 24 – Acqua di Parma 02 642 26 27 – Katima’a 085 25 09 74 en www.katimaa.be – Veld’s bij Planet Parfum.

Virginie Draelants

Partner Content