Met zijn Roemeense merk, Dacia, verdedigt Renault een duidelijke filosofie: stevige, praktische auto's maken, zonder opsmuk en vooral goedkoop. Het heeft daar een eenvoudige formule voor: onderdelen gebruiken die al op grote schaal worden gemaakt, niet te veel opties aanbieden en de productie zo rationeel mogelijk houden. De Logan (een sedan) en de Sandero (een compact) hebben de weg gewezen. Nu is het de beurt aan de Duster, met een bodemprijs van amper euro11.900. Wie doet beter? Het succes van het merk gaat sinds 2004 in stijgende lijn, met een verkoop van meer dan een miljoen. De zaken...

Met zijn Roemeense merk, Dacia, verdedigt Renault een duidelijke filosofie: stevige, praktische auto's maken, zonder opsmuk en vooral goedkoop. Het heeft daar een eenvoudige formule voor: onderdelen gebruiken die al op grote schaal worden gemaakt, niet te veel opties aanbieden en de productie zo rationeel mogelijk houden. De Logan (een sedan) en de Sandero (een compact) hebben de weg gewezen. Nu is het de beurt aan de Duster, met een bodemprijs van amper euro11.900. Wie doet beter? Het succes van het merk gaat sinds 2004 in stijgende lijn, met een verkoop van meer dan een miljoen. De zaken gaan het best in Duitsland (83 500 stuks in 2009, een bewijs van de degelijkheid van het merk), gevolgd door Frank-rijk (66 500) en Roemenië (41 900). Om de klanten die de esthetiek belangrijk vinden niet voor het hoofd te stoten, besteedt Dacia meer aandacht aan de vormgeving van zijn nieuwe producten. De instapversie van de Duster kan een beetje cheap lijken, maar het topmodel, de Laureate, ziet er geweldig uit en kost toch nog altijd maar euro13 400. Er zijn ook allerlei nieuwe accessoires bij te krijgen: een pack look (aluminiumvelgen van 16", getint glas achteraan, verchroomde onderdelen), een pack off-road (bredere spatborden, deurbeschermers van zwart plastic) en een pack SUV (rails vooraan en opzij, roestvrijstalen uitlaat). Hoewel hij met zijn forse bouw indrukwekkend overkomt, is de Duster ongeveer even groot als de populaire Nissan Qashqai (4,31m lang, 1,82m breed), zodat hij vlot genoeg is in de stad, met het voordeel van een hoge zit en dus een goede zichtbaarheid. De stoelhoogte maakt het instappen gemakkelijk, maar lange mensen zullen het niet leuk vinden dat de stuurkolom niet in de diepte kan worden aangepast. Achterin is de Duster verrassend ruim, met meer dan voldoende plaats voor drie volwassenen. De koffer is al even praktisch, met een laadvermogen van 475 liter. Jammer dat de bagageklep geen oprolsysteem heeft. Verwacht ook geen luxedashboard en geen onberispelijke afwerking. Een goedkope auto kan niet alles hebben. Onder de motorkap zitten motoren van Renault: een 1.6 liter benzinemotor van 105pk en een 1.5 liter diesel van 85 of 110pk. De 85 pk is een beetje lawaaierig maar heeft veel kracht bij weinig toeren. Dankzij het lichte gewicht (even zwaar als een Clio) levert hij ondanks het geringe vermogen voldoende kracht. Met zijn grote wielhoogte en korte overstek is de Duster een goede terreinwagen. Hij heeft geen probleem met de kuilen in onze kapotte wegen. De 4X4-versies (+euro2000) hebben een elektromagnetische koppeling van Nissan met drie mogelijkheden: Auto (het variabele koppel wordt afhankelijk van de wegligging over de assen verdeeld), Lock (50 %-50%) en 2WD (100 % op de voorwielen). Ze krijgen 6 versnellingen mee (5 op de 4X2), waarvan de eerste heel kort is, om op ruw terrein voetje voor voetje vooruit te gaan. Als polyvalente, goedkope auto moet de Duster bij veel mensen in de smaak vallen. Arnaud Dellicour