Een nieuwe ster aan het autofirmament

Voor ingewijden is Polestar geen onbekende. Het bedrijf begon als een in Volvo's gespecialiseerde tuner, werd daarna in onderaanneming de sportieve tak van het merk, kwam onlangs volledig in handen van Volvo en begon zo een nieuw leven in het teken van elektriciteit en sportiviteit. Wij dachten eigenlijk dat die twee aspecten nie...

Voor ingewijden is Polestar geen onbekende. Het bedrijf begon als een in Volvo's gespecialiseerde tuner, werd daarna in onderaanneming de sportieve tak van het merk, kwam onlangs volledig in handen van Volvo en begon zo een nieuw leven in het teken van elektriciteit en sportiviteit. Wij dachten eigenlijk dat die twee aspecten niet met elkaar te verzoenen waren, maar de Polestar 1 overtuigt ons van het tegendeel. Het resultaat is een 2+2 coupé met vierwielaandrijving en oplaadbare hybride krachtbron, die een 2.0 l benzinemotor met supercharger combineert met elektrische motoren, samen goed voor 600 pk en 1.000 Nm koppel.De coupé vertrekt van het onderstel van de 90-reeks van Volvo, dat met carbon werd versterkt en op twee plaatsen werd verkort. Met het oog op de stevigheid, de dynamiek en het gewicht is ook de carrosserie van carbonvezel gemaakt. Batterijen van 34 kWh geven de auto, ondanks zijn gewicht van 2,2 ton (!), een elektrische autonomie van 150 km. Met zijn strakke profiel doet de grote coupé denken aan een Audi A5, een Ford Mustang of een Volvo P1800. Hij is de enige hybride van het merk en dat zal zo blijven, want de Polestar 2 en 3, die in de pipeline zitten, kondigen zich 100% elektrisch aan en willen andere autosegmenten aanpakken.De Polestar 1 die in 2019 wordt verwacht, en de Polestar 2 en 3 die tegen 2021 moeten volgen, roepen niettemin vragen op. Waarom een compleet nieuw merk? Waarom een fabriek in Shanghai? Waarom sportief en elektrisch? Als je interesse hebt, zal je je moeten inschrijven. Want kopen kan niet, alleen huren, en niet enkel de auto maar alle diensten die erbij horen. Meer nieuws over 18 maanden.