In 2008 viert Plus Magazine feest en dat zal niemand ontgaan! Al sinds het prille begin heeft dit blad een mannequinwedstrijd ingericht voor mannen én vrouwen van boven de vijftig, maar vooral met andere criteria dan de andere wedstrijden. Wij zoeken veel-eer een interessante persoonlijkheid dan iemand met de perfecte maten. Origineel, dat zeker, maar alleszins ook erg avant-garde in een tijd waarin de jeugd als hét absolute ideaal wordt gezien. Interessant ook want deze wedstrijd houdt de vinger aan de pols van een belangrijke maatschappelijke evolutie.
...

In 2008 viert Plus Magazine feest en dat zal niemand ontgaan! Al sinds het prille begin heeft dit blad een mannequinwedstrijd ingericht voor mannen én vrouwen van boven de vijftig, maar vooral met andere criteria dan de andere wedstrijden. Wij zoeken veel-eer een interessante persoonlijkheid dan iemand met de perfecte maten. Origineel, dat zeker, maar alleszins ook erg avant-garde in een tijd waarin de jeugd als hét absolute ideaal wordt gezien. Interessant ook want deze wedstrijd houdt de vinger aan de pols van een belangrijke maatschappelijke evolutie. In twintig jaar is onze maatschappij grondig veranderd. Er is een grotere openheid gekomen naar mensen boven de vijftig, een groep die steeds groter in aantal wordt en die een kracht vertegenwoordigt die niemand nog kan ontkennen. Het zijn deze actieve vijftigplussers, met hun dynamisme en hun openheid naar de wereld die we voor ogen hebben. Kijk maar naar de affiches die u op straat ziet, kijk naar de reclame op televisie of in tijdschriften... wanneer u iemand ziet van boven de 50: veel kans dat het één van de (ex-)finalisten van onze wedstrijd is! In vele gevallen heeft hun antwoord op de unieke uitdaging die Plus Magazine hen bood, hun leven veel diepgaander veranderd dan ze ooit hadden durven dromen. Daarop zijn we heel fier... Kent u Elsie Lenaerts? Natuurlijk! Haar naam zegt u misschien niets, maar haar gezicht des te meer. Zij is een Belgische vrouw van 60 die naakt poseerde voor de kalender van Dove en ook de ambassadrice van dit project. Ze kwam uitgebreid in de pers aan bod via interviews, foto's en opnames. Op haar zestigste is Elsie een ster. En dat gaat haar af, want ze heeft een boodschap te brengen die ze voortdurend herhaalt: schoonheid heeft geen leeftijd. "Ik wil de wereld van de mode en de reclame tonen dat ze een verkeerd beeld heeft van mensen boven de vijftig."Elsie, die volgend jaar als aprilmeisje op de Dove-kalender 2008 zal prijken, heeft in 1997 onze modellenwedstrijd gewonnen... 10 jaar geleden dus. En het spreekt voor zich dat ze ook aan reportages voor ons blad heeft meegewerkt. Maar voor de rest was het niet gemakkelijk om erkenning te krijgen. "Te jong van uitstraling!" en "Niet mollig genoeg voor haar leeftijd!" kreeg ze heel vaak te horen. Alsof dat schoonheidsfoutjes zijn! Uiteraard weten wij allemaal dat deze vooroordelen gedateerd zijn, ze stammen uit een tijd waarin de markt nog niet doorhad dat een vrouw van 50 nog steeds een dynamische vrouw is die nog heel wat projecten en plannen heeft. Gelukkig ontmoette Elsie ook mensen die de evolutie van de maatschappij wél goed wisten in te schatten. En hoe zit het anno 2007? De reclamewereld beseft nu dat er een steeds grotere markt is van mensen boven de vijftig die zich kleden, zich opmaken en zorg dragen voor hun uiterlijk. Mensen die reizen, hun huis opnieuw inrichten, gaan sporten en heel wat plannen hebben voor de toekomst. De reclamewereld heeft eindelijk ingezien dat deze markt zich wil vertegenwoordigd zien in mensen die ze herkent. Het is dus gedaan dat meisjes van twintig die... antirimpelproducten promoten! Het zijn nu echte mensen die geloofwaardigheid uitstralen en met wie we ons echt kunnen identificeren. Paradoxaal genoeg is deze verandering te wijten aan verleidelijke sterren als Sharon Stone en Meryl Streep. Zij hebben ervoor gekozen hun leeftijd niet te verdoezelen. Zij hebben ervoor gezorgd dat de vooroordelen tegenover de leeftijd onderuit werden gehaald. Door deze nieuwe trend verschijnen de afbeeldingen van de winnaars en finalisten van onze modellenwedstrijd nu op de muren van onze steden, in tijdschriften, op televisie, modeshows, enz. Zij worden niet enkel gevraagd, maar zelfs gezocht! Dit getuigt ook Marleen Daenen, finaliste van onze modellenwedstrijd van vier jaar terug. Zij is het type van de sympathieke blonde, met een sportieve uitstraling. "Het eerste jaar moet je je eigen weg vinden en jezelf promoten door contact te zoeken met modellenbureaus zowel in België als in Nederland, Frankrijk en Duitsland", raadt Marleen aan, want zo deed ze het zelf ook. "Na ongeveer zes maanden kwam er langzaam maar zeker beweging in de zaak en werd ik meer en meer gevraagd."Voorbeelden van belangrijke campagnes waarin Marleen aan bod kwam? "Vorig jaar heb ik op vraag van een Nederlands agentschap een schitterende shooting gedaan voor Villeroy en Boch die hun sauna's en jacuzzi's wilden promoten. Via een modellenbureau kwam ik ook terecht bij Colgate voor een reclamefilmpje dat onlangs op televisie werd getoond. Daarvoor zijn we vier dagen naar Praag getrokken. De studio's waren enorm groot, een grandioze ervaring! Het team telde 100 Amerikanen en 100 Fransen. Alle mannequins waren vergezeld van een vertaler en een copywriter. Tussen de opnamen door, kregen we zelfs even de tijd om in de straten van Praag rond te kuieren..." De modellenwedstrijd van Plus Magazine heeft het leven van tientallen deelnemers - winnaars en finalisten - grondig veranderd. Neem nu Sophie... zij zou elke dag kunnen werken, maar verkiest de shootings wat te spreiden om te vermijden dat ze er voor sommige opdrachten een beetje vermoeid zou uitzien. Els, een lerares L.O., is na een rugprobleem weer aan het werk kunnen gaan als mannequin. Jacques brengt animo in de defilés van Zenith, dé beurs van de actieve vijftigplusser, en is net als Jean-Marie één van de lievelingen van de reclamemensen. Micheline, Jack, Edmond, Daniel, Isabelle, Odette,... ook zij vertellen ons enthousiast hoe hun leven veranderd is na hun deelname aan de modellenwedstrijd. Want 50 jaar betekent een scharniermoment in ons leven. We willen zaken gaan doen die we nooit aandurfden, we willen nieuwe avonturen beleven, andere boeiende mensen ontmoeten. We willen zelfs uit de band springen... "Mijn deelname aan de wedstrijd heeft me een stuk zelfzekerder gemaakt", zegt Marleen. "En vandaag kan ik zeggen: ik ben 50-plusser en de wereld ligt aan mijn voeten."Elk jaar kent de modellenwedstrijd van Plus Magazine meer succes. Iets wat wij alleen maar kunnen toejuichen. Daarom overlopen we even de belangrijkste vragen die u zich kunt stellen. Moet ik ervaring hebben om te kunnen deelnemen? Absoluut niet. Tijdens het finaleweekend leert u alle basiskneepjes van het vak: hoe op een podium te defileren, hoe naar het publiek te kijken, hoe te poseren voor een fotograaf. Na één dag intensief trainen voelt u zich als een visje in het water! Hoe ziet het programma van het finaleweekend er precies uit? Onder leiding van een choreografe leert u op een podium bewegen. Doel: het defilé voor een publiek én een jury van modeprofessionals tijdens de finale, op zondagnamiddag. Ook anderen uit het modewereldje komen u helpen: make-up- specialisten en kappers, stilisten, een fotograaf die u leert hoe u moet poseren. En uiteraard de ploeg van Plus Magazine. Heel intensief allemaal, maar superspannend! U ontdekt immers hoe het er in de echte modellenwereld aan toe gaat, een kans die u anders niet snel krijgt. U leert elke minuut bij en - zeker niet minder belangrijk - u maakt nieuwe vrienden! Mooi gekapt, gemaquilleerd en prachtig gekleed krijgt u een andere kijk op uzelf. Het finaleweekend waarin alles net even anders is dan normaal en waarin u proeft van een andere wereld betekent voor velen, ook voor hen die niet hebben gewonnen, een stap naar iets helemaal anders. Wat brengt de toekomst? Onze modellenwedstrijd is een eerste stap. Daarna is het aan u, of u nu wint of niet, om uw kans te wagen en door te gaan. Wilt u verdergaan in de modellenwereld, dan kunt u zich nadien inschrijven bij een van de modellenbureaus. Het is belangrijk om mooie foto's te kunnen aanbieden. Ook wijzelf werken bij Plus Magazine geregeld met mensen die aan de wedstrijd hebben deelgenomen, voor mode- of andere reportages. Het zijn ook vroegere finalisten die de kleren showen tijdens onze defilés op Zenith, de beurs van de actieve vijftigplusser. Welke kwaliteiten heb ik nodig om door te breken? Je leest tegenwoordig overal dat de reclamewereld openstaat voor iedereen. Daardoor zouden we kunnen denken dat we allemaal voor een reclameshooting in aanmerking komen. Niets is minder waar. Producten moeten verkocht worden en de markt moet verleid worden. U moet dus aan een bepaalde tijdgeest voldoen. Goed nieuws voor ons: vijftigplussers zijn in trek! Een goede mannequin is iemand van wie je op basis van één foto zegt: met die wil ik graag een kopje koffie gaan drinken. Een mannequin moet persoonlijkheid en charisma uitstralen en tegelijk in het achterhoofd houden dat hij of zij gevraagd is in functie van een bepaald product. En verder heeft het succes met aantrekkings- kracht te maken, met de chemie tussen een model en de lens van de fotograaf. n Anne Vanderdonckt