Plaats voor vernieuwing

Met de nieuwe Croma – een naam die in 1994 van het toneel was verdwenen – wil Fiat zich weer geloofwaardig maken als een fabrikant voor alle segmenten. Deze grote gezinswagen lijkt fundamenteel voor de reconstructiestrategie van het bedrijf. Met zijn terugkeer in het D-segment – dat van de VW Passat, de Audi A4, de Mazda 6, de Renault Laguna enz. – neemt Fiat een risico. Want eerlijk is eerlijk: het Italiaanse merk heeft nooit echt uitgeblonken in dit domein. Was het dan nodig om weer in dit segment te stappen, vraagt u zich af? Duidelijk is in ieder geval dat het management van de groep zeker heeft willen spelen door op inventiviteit te mikken. De Nuova Croma is, zegt Sergio Marchionne, de voorzitter van Fiat, “geen berline, geen break, geen SUV, geen monospace en geen cross-over. Hij is de som van het beste van al die niches!” Designer Giugiaro noemt het een Conforte Wagon.

Vorstelijk interieur

Stilistisch is de Croma geen hoogvlieger. Het algemene concept is wel aantrekkelijk maar de look blijft aan de flauwe kant. De achterkant en de flanken zijn nog een beetje origineel, maar het gezicht van deze Italiaan mist elke vorm van charisma. Gelukkig is dat nadeel na het instappen met-een vergeten, want... wat een fantastisch interieur!

Dit is het soort van omgeving dat we van Fiat al lang niet meer verwachtten. Heel geraffineerd, met een volledig, duidelijk, rijk voorzien en vooral heel elegant dashboard. De montage en de afwerking zijn prachtig. Het is ook erg licht in de auto, dankzij een glasoppervlakte van 3,5 m2 – een record. Als kroon op het werk is het interieur vorstelijk ruim. Dankzij een 12 cm hogere stoel en een extra hoog dak moet je je bijna niet meer bukken om aan het stuur te gaan zitten. En zowel voor- als achterin hebben de passagiers beenruimte in overvloed. De afmetingen zijn meer dan royaal: 4,75 m in de lengte, 1,77 m in de breedte en 1,59 m in de hoogte.

Comfortabel, veilig, prettig

Een van de troeven van dit model waarmee Fiat de markt wil heroveren, is ongetwijfeld zijn brede waaier van motoren. Alles samen zijn het er vijf: drie diesel- en twee benzineversies.

De dieselrijders krijgen de keuze uit de Multijet 1.9l met 8 of 16 kleppen, die goed is voor 120 of 150 pk, en een turbodiesel met 5 cilinders van 2.14 l 20V, 200 pk, met een automatische versnellingsbank met 6 verhoudingen. De twee benzinemotoren zijn een 1.8l 16V van 140 pk (begin 2006) en een 2.2l 16V van 147 pk, eveneens met een automatische 6-versnellingsbak.

Wij testten de JTD 1.9l 120 pk en waren meteen onder de indruk van zijn comfort. Prettige stoelen, een hoge, vrijwel perfecte rijhouding en een opmerkelijke geluiddemping. Van aërodynamisch geruis is absoluut geen sprake en zelfs het lawaai van de weg verdwijnt in de achtergrond.

Onze diesel was de minst krachtige van de reeks maar bleek royaal, soepel en evenwichtig genoeg, goed geholpen door een nauwkeurige, zachte transmissie. Hij is geen snelheidsduivel in het optrekken maar hoeft zich voor niemand te schamen.

Op de snelweg blijft de Nuova Croma heel rustig en stabiel, ook bij snelheden die u een flinke boete kunnen opleveren. Op kronkelwegen heeft hij met zijn hoge zwaartepunt en te soepele ophanging wat last van slingeren, maar dat wordt gelukkig goed opgevangen. Een zwak punt is de nogal zware besturing.

Met zijn standaarduitrusting (7 airbags, ABS, EDB, 4 elektrische raampjes, manuele airco,...) en aantrekkelijke prijzen (de exacte cijfers worden binnenkort bekendgemaakt), moet en zal de Nuova Croma mensen aanspreken die meer belang hechten aan comfort, veiligheid (de Croma behaalde 5 sterren voor de Euro-NCap crashtest) en een prettig interieur dan aan het design. n

Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content