Dat je vandaag onder 14 historische havenkranen kan doorlopen op de Rijnkaai langs de Schelde, is deels te danken aan Paul Van Schoors (72). Hij beheert de dossiers die nodig zijn om de beschermde monumenten te restaureren. "De belangrijkste stap voor het beschermen van de kranen werd in de jaren 70 genomen, toen enkele haveningenieurs en het stadsbestuur beslisten om van de oude kra...

Dat je vandaag onder 14 historische havenkranen kan doorlopen op de Rijnkaai langs de Schelde, is deels te danken aan Paul Van Schoors (72). Hij beheert de dossiers die nodig zijn om de beschermde monumenten te restaureren. "De belangrijkste stap voor het beschermen van de kranen werd in de jaren 70 genomen, toen enkele haveningenieurs en het stadsbestuur beslisten om van de oude kranen telkens één exemplaar te bewaren. Daardoor kunnen we nu zien hoe de techniek sinds 1884 is geëvolueerd." In 2002 werden het beschermde monumenten, maar de restauratie kwam pas in 2007 op gang."Mijn vrouw en ik kwamen tien jaar geleden in Antwerpen wonen. Om ons te integreren in de stad boden we ons aan voor vrijwilligerswerk bij het nieuwe MAS. Wij hadden ervaring met monumentenzorg en zo werd mij gevraagd de coördinatie van het kranenproject op te nemen." Romanist Paul is het minst technisch onderlegd van het vrijwilligersteam dat zich over de kranen ontfermt. "Ik stel de dossiers samen: het historisch belang, de staat waarin ze verkeren, welke restauratiewerken er moeten gebeuren, de afspraken met de partnerorganisaties voor sociale tewerkstelling en opleiding,... Het is boeiend om te zien hoe de kranen steeds groter en complexer worden. Tot 1850 telde de haven vier kranen. De industriële revolutie heeft voor een ware explosie gezorgd. Zolang men met zeilschepen voer, waren er voldoende manschappen aan boord om te helpen laden en lossen. Eens de stoomboot zijn intrede deed, werden de matrozen vervangen door kranen."Op dit moment zijn 16 van de 18 kranen gerestaureerd. Het ultieme doel is om ze weer operationeel te maken. "Nu worden kranen met de computer bediend, vroeger moesten kraandrijvers sterke kerels zijn. De knowhow van de havenarbeiders die ooit met deze machines hebben gewerkt, mag niet verloren gaan."