Originele mijlpaal

Hyundai is in enkele jaren opgeklommen tot het niveau van de beste premium automerken. De nieuwe Tucson is daar het ultieme bewijs van, met een sterke persoonlijkheid als extraatje.

De wonderen zijn de wereld niet uit: Hyundai, de Koreaan die zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, is een grote speler geworden. Kijk maar naar de nieuwe Tucson, een echte mijlpaal in de evolutie van het merk. Het model dat al overtuigde door zijn kwaliteit, prestaties en betrouwbaarheid, speelt nu de kaart van de originaliteit uit. En zo onderscheidt het zich in het toch wel stilaan overbevolkte segment van middengamma SUV’s. Het merk doet dat via een ongewone esthetiek, waarbij vooral het rooster opvalt dat de hele snuit van de auto in beslag neemt en zelfs de koplampen opslokt als die niet branden. En als ze dit wel doen, vallen ze meteen op door hun driehoekige vorm. Daarmee is het doel bereikt: een unieke persoonlijkheid!

Originele mijlpaal

INTERIEUR MET KARAKTER

Die originaliteit is ook binnen terug te vinden, met een opvallend dashboard en een multimediascherm van 8 of 10,25 inch, afhankelijk van de versie. Ook origineel is het volledig digitale instrumentenbord. Dat is even wennen, net als het stuur met vier horizontale spaken. Het zorgt voor een aparte sfeer, maar de kwaliteit blijft voorbeeldig, zowel qua materialen als assemblage. Nog interessanter: het praktische aspect werd niet geofferd op het altaar van het design. Achterin is er plaats in overvloed en de koffer ligt met 546 liter helemaal in lijn met het gamma, ook al gaat door de grotere brandstoftank van de hybride een goede 50 liter verloren.

IDEALE SCHOONZOON?

De 1.6 CRDI die we hebben getest is goed voor 136 pk, een gemiddeld vermogen voor een auto van deze omvang. De diesel krijgt hulp van een micro- hybride systeem van 48 V, dat brand-stof spaart en af en toe wat extra koppel levert. Dat koppel, 320 Nm, staat borg voor behoorlijke prestaties (0-100 km/u in 11,8 sec.). Maar de echte troef van dit model is het verbruik: 6 liter per 100 km. Heel knap, want dit is geen lichtgewicht. Dat mooie evenwicht laat zich ook gevoelen op de weg, waar deze auto een goed compromis blijkt tussen comfort en rijgedrag – ook al wordt hij liever niet te ruw behandeld, maar dat zit in de familie.

De Tucson is minder goedkoop dan vroeger en zal moeten opboksen tegen concurrenten als de Ford Kuga of de Kia Sportage. Wat niet belet dat de verhouding prijs/kwaliteit/ betrouwbaarheid interessant blijft en je aan deze auto lang plezier kan beleven. Reken 36.349 euro voor het 6V-handgeschakelde model en 2.000 euro extra voor de automaat, die door zijn soepelheid de meerprijs echt wel waard is. Raar maar waar: in amper 15 jaar heeft Hyundai de traditionele merken méér dan bijgebeend en geeft hen nu een lesje in originaliteit.

Het volledig digitale instrumenten-bord is even wennen.
Het volledig digitale instrumenten-bord is even wennen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content