Een turbo van 200 pk, een radicale ophanging, een pakkende look en vooral een trotse GTi-badge op de flanken: Peugeot keert met de 208 GTi terug naar de bron. De GTi zal natuurlijk geen bestseller worden, zoals zijn voorganger in de jaren '80 - die tijd is voorbij. Maar in deze crisisperiode had Peugeot een sterk model nodig. Met de 208 GTi heeft het dat vast en zeker gevonden!
...

Een turbo van 200 pk, een radicale ophanging, een pakkende look en vooral een trotse GTi-badge op de flanken: Peugeot keert met de 208 GTi terug naar de bron. De GTi zal natuurlijk geen bestseller worden, zoals zijn voorganger in de jaren '80 - die tijd is voorbij. Maar in deze crisisperiode had Peugeot een sterk model nodig. Met de 208 GTi heeft het dat vast en zeker gevonden! De GTi is zowel buiten als binnen aangepast. De nieuwe halve kuipstoelen zitten erg prettig, terwijl de klant uit drie soorten bekleding kan kiezen: een combinatie van stof en leer, een uitvoering van leer en gewatteerd alcantara, en ten slotte alles in leer. De fuchsia sierstiksels die het allemaal afwerken, zijn best geslaagd. Maar de controversiële rijhouding van de 208 is niet verbeterd. U zit nog altijd te hoog, terwijl het stuurtje met drie spaken het zicht op de instrumenten blijft belemmeren als u een goede rijhouding kiest. Jammer. Los daarvan doet een eerste blik op de technische fiche alle twijfels verdwijnen. Deze GTi heeft namelijk buitengewoon veel in zijn mars. Met zijn lichte gewicht (90 kg minder dan de oude 207 RC) en korte versnellingsverhoudingen trekt de 1.6 turbo in 6,8 seconden op van 0 naar 100 km/u. Topsnelheid: 230 km/u. Machtig! Bij het starten hoort u bovendien meteen dat Peugeot veel aandacht aan de geluidskwaliteit van de uitlaat heeft besteed, met een korte, diepe blaf die als muziek in de oren klinkt. Een echo van de 205! Eerste vaststelling: de 208 GTi is geen radicale sportauto maar meer een polymorf model. Hij is namelijk even goed thuis op de snelweg als in de stad, met een comfort dat nauwelijks moet onderdoen voor dat van een HDi. Handig voor het dagelijkse gebruik. Maar als u hem meeneemt naar de bergen, staat hij ook daar zijn mannetje! Met een vooraan 10 mm en achteraan 20 mm verbreed spoor, de flexibiliteit van 20% hardere veren en vooraan 10% en achteraan 50% (!) stijvere rolstangen, is hij er helemaal klaar voor. Michelin steekt trouwens een handje toe en levert speciale banden voor de GTi. Tel daar een motor bij die er als een duivel op los gaat maar nooit de indruk wekt dat hij buiten adem raakt, en u zit aan het stuur van een compacte auto die lekker loeiend bocht na bocht verslindt. Een recht stuk weg? Hij schiet vooruit. Een bocht in zicht? Hij remt krachtig en stabiel. En tussen de twee in? De voortrein leidt de auto soepel door de bocht en de achtertrein gaat braaf mee. Allemaal netjes, vlot en efficiënt, ook al toont de voortrein bij een zware belasting snel zijn grenzen, als gevolg van het hoge koppel. Een ander detail voor de liefhebbers: de grote stabiliteit van deze auto, een heel contrast met de levendigheid en de extravagantie van zijn voorganger, de 205 GTi. Maar daar had u eigenlijk wel een racebrevet voor nodig. Kortom, de 208 GTi past perfect in zijn tijd. Het is een alleskunner - en misschien is dat wel zijn knapste prestatie. Arnaud Dellicour