© G.F.

Opel grandland X 1.2 T Goed gekloond

Na de Crossland, een doorslagje van de Peugeot 2008, lanceert Opel nu de Grandland X, een neefje van de 3008.

Opel vaart nu onder Franse vlag en is met een ingrijpende reorganisatie bezig. In die context schakelt de fabrikant een versnelling hoger in het segment van de niet te stuiten SUV’s. Opel had in deze sector, waar het vroeger erg sterk stond met onder meer de Monterey, de Frontera en de Antara, namelijk een achterstand goed te maken. En dankzij de synergie met PSA – die al in 2012 begon, nog tijdens het GM-tijdperk – slaagt het daar nu ook in. Eerst was er de Crossland, die een doorslagje was van de Peugeot 2008, en nu de Grandland X, die technisch een kopie is van de 3008. Een goed idee, want de Franse auto is een groot succes!

Persoonlijke look

De Grandland X vertrekt van het EMP2-on-derstel van de PSA-groep, dat ook de basis is van de Peugeot 3008. Om het verschil te maken, neemt de Grandland X echter geen enkel visuele elementen van de Peugeot over. Hij krijgt een eigen koetswerk mee, dat rondingen boven randen verkiest. Zet je ze naast mekaar, dan is de Opel 3 cm langer (4,48 m), 2 cm breder en ook één centimeter lager dan zijn Franse neef.

Binnenin is er van de Peugeot niet veel te merken. In plaats van de beroemde i-Cockpit van het Franse merk, krijgen we een heel klassiek dashboard. Minder origineel maar wel praktischer, want de tellers zijn beter leesbaar, zeker voor wie kleiner is. Ruimte is er in overvloed, met comfortabel veel plaats voor vijf mensen. De configuratie van de stoelen is wel die van de 3008, maar een nieuw ontwerp van de achterbank verkleint de kofferruimte met 6 l (514 l). Daar kunnen we mee leven, maar de modulariteit blijft in gebreke: de achterbank is niet verschuifbaar en kan enkel in 60/40 worden neergeklapt. Een gemiste kans!

Onder de motorkap is het een déjà vu: alles komt van bij PSA! Te beginnen met de driecilinder 1.2 benzineturbo met directe injectie, goed voor 130 pk, maar er is ook een 1.6 dieselturbo van 120 pk. De twaalfhonderd wordt gecombineerd met een manuele zesbak of een automatische bak als optie. Op de weg blijft de Grandland X in geen enkel opzicht achter bij de Peugeot 3008: hij zorgt voor onberispelijk comfort en erg prettig rijgedrag. Hij voelt misschien wat braver aan, waarschijnlijk om beter in te spelen op het profiel van de klanten. Wat niet belet dat de Grandland opvallend vinnig blijft voor een auto van dit formaat.

Op mechanisch vlak presteert de driecilindermotor zoals het hoort, ook al hebben we hem in andere uitvoeringen al levendiger meegemaakt. Hij doet zijn werk, behalve als je voortdurend met een tjokvolle auto rondrijdt, want dan komt hij wat kracht te kort. We zien het door de vingers, zeker omdat de motor aan een uitstekende automaat gekoppeld is. Hoe dan ook is deze Grandland X ontegensprekelijk een schot in de roos voor Opel: hij is niet alleen goedkoper dan een gelijkwaardige 3008 maar ook beter uitgerust, met in de standaarduitvoering Android Auto en Apple Car Play, zodat je je smartphoneomgeving meeneemt naar de auto. Goed gezien! Vanaf 24.750 euro.

Het dashbord van de Grandland is klassiek maar praktisch en goed leesbaar.
Het dashbord van de Grandland is klassiek maar praktisch en goed leesbaar.© G.F.
Opel grandland X 1.2 T Goed gekloond
© G.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content