Bij de eerste kennismaking valt op dat het meer complexe design van de nieuwe Toyota Yaris de auto een heel andere look geeft. Het leuke mollige bolletje van de vorige generaties is niet meer.
...

Bij de eerste kennismaking valt op dat het meer complexe design van de nieuwe Toyota Yaris de auto een heel andere look geeft. Het leuke mollige bolletje van de vorige generaties is niet meer. De nieuwe Yaris heeft scherpere randen en strakkere lijnen, die zijn verwantschap met de grotere Toyota's demonstreert (Avensis, Verso). Hij heeft vast en zeker meer stijl maar verliest daardoor de originaliteit die de twee eerdere versies zo aantrekkelijk maakte. Binnen ontdekken we een meer conventioneel interieur, met alle wijzers en bedieningen - van hoge kwaliteit - recht voor de bestuurder. De kenners van de Yaris zullen het oude bedieningspaneel met 3D aflezing in het midden van het dashboard missen, maar nogmaals: Toyota wil de grote referenties in dit segment (VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 207) rechtstreeks aanpakken. Het gevoel van ruimte is heel reëel. Lange mensen zitten prettig, zeker met het aangename panoramische dak (optie). Ook de stoelen zitten een stuk aangenamer en zorgen voor een betere zithouding. En er is plaats genoeg voor vier mensen én een 286 l kofferruimte, een hoogstandje voor een auto van nog geen 3,90 m. Onder de motorkap maakt een 1.0 l van 69 pk de stadschauffeurs blij, maar heeft de 1.3 l 99 pk meer reserve op de grote weg. De enige diesel, een 1.4 l D-4D van 90 pk, produceert een flink koppel bij een laag toerental en zet aan tot bedaard maar efficiënt rijden. De automatische versnellingsbak - niet verkrijgbaar bij de lichtste motor - maakt het rijden in de stad tot een waar genoegen. De wegligging is buitengewoon prettig, hobbels worden netjes weggewerkt en - belangrijk in de stad - de auto heeft een erg korte draaicirkel en is dus prima wendbaar. De tarieven van de Yaris gaan van euro 13.990 voor de 1.0 Active met drie deuren tot euro 20.430 voor de 1.4 diesel Style met vijf deuren. Het beste compromis tussen fun/prijs/uitrusting is de 1.4 D-4D Comfort van euro 17.990. Niet goedkoop maar ook niet duurder dan de markttenoren. Het Comfortniveau omvat airco, een leren stuur (belangrijk om het kwaliteitsgevoel te ervaren), bumpers in de kleur van het koetswerk, multipele airbags (met inbegrip van gordijnen voor en achter), een radio met Bluetooth-verbinding en, als kers op de taart, een Touch & Go gps met aanraakscherm. Voor euro 840 extra krijgt u een panoramisch dak en een sensopack (automatische ruitenwissers, lampen en dag/nacht achteruitkijkspiegel). De nieuwe Yaris - groter, beter afgewerkt, burgerlijker en ook duurder dan zijn voorganger - mikt niet langer op de rol van leuk alternatief maar wil op de eerste rij meespelen. Met zijn dynamische, heel moderne look, zijn royale uitrusting, zijn keurige afwerking en de geloofwaardigheid van Toyota, heeft de nieuwkomer alles om in de smaak te vallen bij klanten op zoek naar een buitengewoon degelijk ontworpen auto. Arnaud Dellicour en Laurent Blairon