Oost & west

Renault heeft eindelijk een echte compacte SUV: de Kadjar. Het is geen verrassing dat hij op de Nissan Qashqai lijkt. Renault had slechter kunnen kiezen!

Het Renault-gamma miste nog een echte compacte crossover. Het merk trachtte dat te verhelpen met de Koleos, een doorslagje van een Koreaanse Samsung. Een onbegrijpelijke keuze want Renault en Nissan zijn bloedbroeders en de Japanse fabrikant boert al jaren goed met zijn Qashqai. De Kadjar haalt dan ook 60% van zijn onderdelen bij de Qashqai, maar oogt qua stijl toch 95% origineel.

Van hetzelfde laken een pak

Renault geeft eerlijk toe dat de techniek van zijn Kadjar identiek is aan die van de Nissan Qashqai. De SUV heeft de modulaire architectuur (CMF C/D voor de kenners) van de toekomstige Megane die op het salon van Frankfurt werd gepresenteerd en de recente Espace 5. Vermits het om een gezamenlijke ontwikkeling gaat, is zelfs de afstelling van de ophanging identiek. Een bewijs te meer van de sterke verwantschap tussen beide modellen. Het enige verschil: de Renault heeft door zijn iets grotere afmetingen een wat ruimere koffer (472 l). Dat is het werk van huisdesigner Laurens Van Den Acker.

Crisismotoren

Met een respectabele lengte van 4,45m heeft de Kadjar alles om gezinnen aan te spreken, al kan de afwerking nog beter. Maar de knappe stijl van de huidige Renaults is op de afspraak en de praktische aspecten zijn dat ook. De door Franse designers aangeklede stoelen zitten prima. Die van de passagier kan zelfs volledig worden neergeklapt om een blad te vormen en het vervoer van lange voorwerpen te vergemakkelijken. Alle inzittenden krijgen voldoende ruimte en ook aan praktische bergruimte is er geen gebrek (30 l). Toch een minpuntje: er is geen koelvak.

Bij de motoren mikt Renault op een kleinere cilinderinhoud. Het gamma omvat een 1.2 benzineturbo van 130pk en een 1.5 dCi diesel van 110 pk. Die motor heeft aan zijn knappe verbruiks- en uitstootcijfers te oordelen een mooie toekomst voor zich: 3,8 l/100km en minder dan 100 g/km CO2. En de dynamische prestaties met gezin en bagage aan boord? Wie echt hoge eisen stelt, zal voor de krachtige 1.6 dCi van 130pk kiezen (met voorwielaandrijving of 4×4), maar het is wachten tot 2016 voor de versie met dubbele turbo van 160pk van de Espace en de Trafic, de bestelwagen van Renault.

Goed gemaakt

Het rijgedrag van de Kadjar voldoet aan de verwachtingen. Het is vergelijkbaar met dat van de Qashqai, dus gedienstig en zelfs vinnig voor een auto met een vrij hoog zwaartepunt. Op het comfort en de geluiddemping valt weinig aan te merken. Wij hebben de 4×4 van 130pk getest: meer dan eerbare prestaties voor wie geen al te hoge eisen stelt. Die motor is dan ook de redelijke optie.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content