Onze oogappels

1. BMW X5 II

De X5 van de eerste generatie, die in 2001 op de markt kwam, maakt plaats voor een opvolger die duidelijk uit dezelfde familie komt. De stijlaanpassingen zijn discreet maar charmant. Zoals elk nieuwe model dat zichzelf respecteert, is de 4×4 een maatje groter geworden. Hij meet nu 4,86 meter, dus 19 cm meer dan zijn voorganger. Die extra centimeters komen de binnenruimte ten goede, zodat er nu plaats is voor een derde rij stoelen (optie). De motoren laten hun spierballen rollen: een V8 4.8i van 355 pk, een V6 3.0si van 272 pk en een V6 3.0d van 231 pk. Vanaf e 52.100.

2. Ford S-Max

De ene zegt dat de nieuwe S-Max een verhoogde break is, de andere noemt hem een monovolume. Volgens Ford is het wel degelijk een grote monovolume, met dien verstande dat de S-Max een nieuwe weg in het segment in-slaat en dat dit een auto is waaraan je veel plezier beleeft. Dat is niet gelogen. Zijn rijgedrag houdt gelijke tred met zijn design: een verrassing, zeker met de 2.0 l TDCi-dieselmotor van 140 pk. Het is geen toeval dat de S-Max uitgeroepen is tot Car of the Year 2007! Vanaf e 25.600.

3. Honda CR-V III

De weinig geslaagde look van het vorige model ruimt plaats voor evenwichtige, elegante en dynamische lijnen. Eerlijk gezegd doet het design van de nieuwe CR-V meer aan een grote, verhoogde break denken dan aan een 4×4. De nieuwkomer is zwaarder geworden maar heeft nog altijd een integrale transmissie die een uitstekende tractie oplevert. Interessante opties: een adaptieve snelheidsregelaar en een remsysteem met impactbeperking. Vanaf e25.990.

4. Jaguar XKR

De XK maakt promotie, met een compressor onder de motorkap en een ‘R’ achter zijn naam. In cijfers betekent dat een V8 4.2 l die 416 pk ontwikkelt, met een machtig koppel van 560 Nm. Genoeg om in 5,2 seconden op te trekken van 0 naar 100 km/u. Deze duivelse motor is gekoppeld aan een van de beste zesversnellingsautomaten ter wereld. Op het esthetische vlak krijgt de ‘R’ verscheidene attributen die hem agressiever maken. Vanaf e101.600.

5. KIA Cee’d

De Cee’d is de allereerste Koreaanse auto die in Europa wordt ontworpen en er ook wordt geassembleerd. Met dit nieuwe compacte model presenteert KIA eigenlijk vooral een soort anti-VW-Golf. Een smaakvol Europees design, een pittige 1.6 l dieselmotor en een unieke garantie van zeven jaar: dit kan haast niet anders dan een populaire auto worden! Vanaf e14.490.

6. Land Rover Freelander 2

De Freelander 2 lijkt sterk op de Range Rover Sport maar is nu in een trendy jasje gestopt. Met zijn solide vormgeving kan hij het opnemen tegen de duurdere BMW X3. Zijn ontwerpers hebben geprofiteerd van de schaalbesparingen die de samenwerking met de partners van de groep, Volvo en Ford, heeft opgeleverd. De nieuwkomer heeft dus hetzelfde platform als de toekomstige XC50 van Volvo, met wie hij ook een 6-cilindermotor van 3.2 l deelt. De 4-cilinder 2.2 l diesel is ontwikkeld door PSA en Ford. Niet onbelangrijk: de Freelander 2 heeft een kofferruimte van 755 l, de grootste van zijn categorie. Vanaf e31.200.

7. Opel Antara

Met de Antara keert Opel terug naar het segment van de 4×4’s. Zijn elegante, gespierde look past in detrend van de stedelijke SUV’s. Een versie met 7 plaatsen ontbreekt echter in het aanbod, anders dan bij grote broer Chevrolet Captiva, die op dezelfde assemblageketen bij Daowoo wordt gemaakt. Onder de geribde motorkap hebt u de keuze tussen twee benzinemotoren (4-cilinder 2.4 l van 140 pk en V6 3.2 l van 220 pk) en een diesel (1.9 l van 150 pk). Vanaf e27.694.

8. Skoda Roomster

De Roomster, een knappe mengeling van een ‘ludospace’ en een compacte monovolume, heeft alles om te bekoren. Een mooie vormgeving, een groot laadvermogen, een goed doordachte modulariteit en een aantrekkelijke prijs. Hij is bovendien leverbaar met drie benzinemotoren (1.2 l 64 pk, 1.4 l 86 pk, 1.6 l 105 pk) en drie toffe diesels: een 1.4 l TDI van 70 pk of van 80 pk en een 1.9 l TDI van 105 pk. Een leuke ontdekking, goed voor een vierde plaats in de verkiezing van de Car of the Year 2007. Vanaf e11.900.

9. Smart Fortwo 2

De nieuwe Smart Fortwo lijkt zo sterk op die van de eerste generatie dat we onherroepelijke aan het spelletje Zoek de zeven verschillen moeten denken. Dat is geen schande! En toch is 90% van de Fortwo 2 nieuw. De auto is 19,5 cm langer geworden, de koffer is met 70 l gegroeid en de motoren hebben meer kracht. De panelen van het koetswerk zijn natuurlijk nog altijd verwisselbaar en ESP blijft in serie geleverd. Prijs wordt meegedeeld in april 2007.

10. Volvo C30

De C30 is de schakel die nog aan het gamma van Volvo ontbrak. Volgens zijn makers speelt hij in op een lifestyle. Om zich een plaats te veroveren in het heel competitieve segment van de compacte berlines, mikt de afstammeling van de 480 ES op een bekoorlijk design, een heel aantrekkelijk personaliserings- programma, een trendy en erg verzorgd interieur – met weliswaar slechts vier plaatsen – en motoren om warm voor te lopen. Vanaf e18.950. n

Arnaud Dellicour

Partner Content