Onze hartenbrekers

2008 is een paar jaar. Dit betekent dat in ons land een ‘groot’ autosalon plaatsvindt. Er zijn modellen voor alle smaken: sedans, breaks, monovolumes, coupés, terreinwagens, cabrio’s, SUV’s en noem maar op. Wij hebben onze keuze al gemaakt!

1. De verrassendste: Mazda 2

Een polyvalente stadsauto die alle overtollige kilo’s van zich afschudt: hij weegt minder dan een ton wat het verbruik met 15% vermindert en de prestaties verbetert. Met zijn vloeiende lijnen kan de 2 Mazda weer populair maken!

2. De ruimste: Mercedes C break

De break van de nieuwe C-klasse past in de Mercedestraditie van de gestileerde vijfdeurs met heel groot laadvermogen. De koffer biedt anderhalve kubieke meter bruikbaar vermogen en is daarmee de recordhouder bij de com-pacte breaks.

3. Met de meeste strepen: Citroën C5

De nieuwe C5, die in Brussel zijn wereldpremière maakt, pakt uit met een overtuigende moderne look en breekt voorgoed met het verleden. Hij zit tjokvol technologische innovaties en zal het de Duitse concurrenten niet gemakkelijk maken. Absoluut een van de revelaties van 2008!

4. De homogeenste: VW Tiguan

Als laatste grote Europese fabrikant die de wereld van de compacte terreinwagens binnenstapt, stelt Volkswagen een efficiënte Tiguan voor, gebouwd op het populairste platform van de groep, dat van de Golf. Deze sobere vijfdeurs, de constructeur is niet bang van slechte wegen, wordt aangedreven door dieselmotoren van de nieuwe TDI-generatie en heeft twee verschillende fronten...

5. De opwindendste: Alfa 8C Competizione

De 8C, in een beperkte oplage van 500 stuks, is een echte Alfa. De look verwijst naar het roemrijke verleden maar de techniek is helemaal hedendaags: een carrosserie van koolstof een V8-motor van Ferrari, goed voor 450 pk, een gerobotiseerde 6-versnellingsbak en een ideale verdeling van de massa’s. Een droom van een sportwagen!

6. De meest trendy: Fiat 500

Iedereen is enthousiast over de kersverse auto van het jaar. De nieuwe Cinquecento bewijst dat een knap design evenveel emoties kan oproepen als het originele autootje dat Italië in de jaren 60 veroverde. De 500 combineert de charme met het chassis, de motoren en de functionaliteit van de huidige Panda.

7. De sportiefste: Porsche 911 GT2

De 911 is een unicum in de autosector, een model dat telkens in nieuwe gedaanten verschijnt en elke keer beter presteert, zonder zijn principes ingrijpend te wijzigen. De GT2 bewijst dat nog een keer door alle kracht- en snelheidsrecords van de vorige serieversies te breken: 530 pk, 329 km/u en 3,7 s van 0 naar 100 km/u.

8. De meest Britse: Mini Clubman

De Mini verschijnt nu als een mooie break. Een Minitainer, chic én praktisch. De achterbank voor twee (of 3) volwassen is goed bereikbaar dankzij een halve deur.

9. De meest kosmopolitische: Renault Laguna

De derde generatie van de Laguna is niet alleen 10 cm langer, 4 cm breder en 1 cm hoger dan de vorige maar ook directer, vinniger: ideaal voor huisvaders die graag secundaire wegen nemen. Comfortabel is hij ook, zo hoort dat bij Renault. En met 3 jaar garantie.

10. De consequentste: Audi A4

Over de nieuwe A4 praten zonder naar de A5 te verwijzen is moeilijk want het gaat om dezelfde auto, de ene keer als sedan, de andere als coupé. Ze lanceren een nieuwe Audi-generatie met beter gecentreerde motoren en dynamische kwaliteiten op maat van het vermogen. Rijplezier gegarandeerd! n

Arnaud Dellicour

Partner Content