Dacia, ooit een Roemeens communistisch staatsbedrijf, is er na zijn overname door Renault in geslaagd zijn waarden (eenvoud, degelijkheid en lage prijzen) over te brengen naar het westen. Het eerste model dat het nieuwe Dacia in 2004 lanceerde was de Logan. Dankzij het gebruik van al afgeschreven onderdelen van Renault kwam hij spotgoedkoop op de markt. Het recept sloeg aan en het gamma werd snel uitgebreid met de Logan MCV, de Sandero, de Duster en dit jaar de Lodgy en de Dokker. Een heus succesverhaal, want Dacia heeft in acht jaar tijd twee miljoen auto's verkoc...

Dacia, ooit een Roemeens communistisch staatsbedrijf, is er na zijn overname door Renault in geslaagd zijn waarden (eenvoud, degelijkheid en lage prijzen) over te brengen naar het westen. Het eerste model dat het nieuwe Dacia in 2004 lanceerde was de Logan. Dankzij het gebruik van al afgeschreven onderdelen van Renault kwam hij spotgoedkoop op de markt. Het recept sloeg aan en het gamma werd snel uitgebreid met de Logan MCV, de Sandero, de Duster en dit jaar de Lodgy en de Dokker. Een heus succesverhaal, want Dacia heeft in acht jaar tijd twee miljoen auto's verkocht. In België ging de verkoop van 13 stuks in 2005 naar meer dan 10.000 auto's per jaar sinds 2010! De nieuwe Logan en Sandero hebben een meer gestileerde look. Dat valt vooral op in het interieur, met een nieuw dasboard van veel betere kunststof dan vroeger. Deze Dacia's blijven natuurlijk minder geraffineerd dan de traditionele compacte concurrenten, maar hoeven zich niet langer voor hun afwerking te schamen. De Logan (4,35 m) en de Sandero (4,06 m) onderscheiden zich nog altijd door hun verhouding grootte/ binnenruimte/kofferruimte (320 l voor de Sandero en 510 l voor de Logan, die eindelijk een neerklapbare bank heeft). De serie-uitrusting is opgewaardeerd met ESP, servobesturing en laterale airbags voorin (naast de frontale airbags). De twee Dacia's zijn zelfs leverbaar met een multimediaset met aanraakscherm (gps, Bluetooth, MPS-aansluiting) en cruise control. Maar de basisversies hebben nog altijd geen elektrische raampjes, centrale afstandsvergrendeling, radio of airco. Onder de kap vinden we motoren van Renault, zoals de onvermijdelijke 1.5 dCi (75 of 90 pk), zuinig en soepel als altijd, maar hier geplaagd door een uitgesproken turbogefluit. Bij de benzine krijgt de 1.2 i van 75 pk versterking van de nieuwe Tce 90 (een turbo met drie cilinders, goed voor 900 cc en 90 pk). De kleine motor viel ons prima mee. Hij mist wat pit onder de 2.000 t/m, maar is daarna voldoende vinnig. Voor een driecilinder heeft hij weinig last van vibraties en ondanks het ontbreken van directe injectie is hij over heel de lijn discreet en zuinig (5,0 l/100 km, 116 g/km CO2). Op de weg is de geluidsisolatie verbeterd, maar blijven de Dacia's toch lawaaieriger dan de klassieke compacts. Anderzijds blinken ze uit door hun doeltreffende wegligging en uitstekende vering (hoger dan gemiddelde bodemspeling). De Sandero krijgt in de Stepway-versie zelfs de allures van een terreinwagen (4 cm extra bodemspeling, kunststof beschermingstrips opzij, dakstangen, aluminium velgen enz.). Kortom, de nieuwe Logan en Sandero zijn geen kneusjes maar eenvoudige, doeltreffende auto's die zelfs zonder aankoopkorting buitengewoon voordelig blijven: van €6.990 tot €11.400 voor de Logan, van €7.990 tot € 12.000 voor de Sandero en van €10.600 tot €14.000 voor de Stepway. Arnaud Dellicour