Terwijl Opel de deuren sluit, erkent Volvo de toegevoegde waarde van België in de assemblagesector: de S60 wordt alleen in Gent gemaakt. Het is een sedan met charme dankzij zijn coupédaklijn, zijn atletische bouw en gespierd silhouet. Hij vertrekt van het platform van de XC60 maar is langer en hoger (5cm), plus breder (6,5cm).
...

Terwijl Opel de deuren sluit, erkent Volvo de toegevoegde waarde van België in de assemblagesector: de S60 wordt alleen in Gent gemaakt. Het is een sedan met charme dankzij zijn coupédaklijn, zijn atletische bouw en gespierd silhouet. Hij vertrekt van het platform van de XC60 maar is langer en hoger (5cm), plus breder (6,5cm). Hebben de mensen van Volvo gelijk wanneer ze beweren dat het rijgedrag van de S60 even vinnig is als zijn vormgeving? De nieuwkomer mist het karakter van zijn Duitse concurrenten, maar is wel degelijk veruit de leukste Volvo om mee te rijden. De S60 van de tweede generatie, die in Europa met een sportchassis geleverd wordt, heeft een meer directe besturing en een vering die het juiste compromis vormt tussen comfort en dynamiek. Op de weg geven de stoelen een perfecte steun, laat de auto zich vol vertrouwen besturen en gaat hij vlot door de bochten. Wanneer het stuur snel wordt omgegooid, reageert de auto nogal bruusk, maar alles bij mekaar doet hij het uitstekend! Onder de motorkap stelt Volvo twee diesels voor, waaronder een voor onze markt fiscaal aantrekkelijke 2.0 l, de D3 (euro29.500). De vijfcilinder, alleen leverbaar met voorwielaandrijving maar met keuze tussen een manuele en een automatische versnellingsbak, ontwikkelt 163 pk en een flink koppel van 400 Nm. Deze stille, levendige vervanger van de 2.4D komt het best tot zijn recht met de manuele 6-versnellingsbak. De D5 - dorstiger, fiscaal duurder en niet noodzakelijk veel efficiënter (205 pk en 420Nm, euro35.400) - is verkrijgbaar met aandrijving op de vier wielen en een automaat, of met voorwielaandrijving en automatische of handmatige versnellingsbak. Bij de loodvrije motoren komt Volvo met een primeur: de 2.0T (euro31.950), een viercilinder turbomotor met directe injectie (203 pk, 300 Nm koppel), naar keuze met manuele of gerobotiseerde 6-versnellingsbak. Sportieve rijders worden verwend met een 6-cilinder turbo van 304 pk (T6). In 2011 komt er nog een 1.6 l DRIVe dieselmotor met vier cilinders, goed voor 115 pk, 270 Nm koppel en een uitstoot van 115 gr/CO2. Volvo vergroot zijn voorsprong in de actieve en passieve veiligheid door in serie Pedestrian Detection aan te bieden. In combinatie met City Safety, dat botsingen in de stad voorkomt door de snelheid automatisch aan te passen, een visueel en een geluidsalarm te geven en automatisch hard te remmen, voorkomt Pedestrian Detection dat een verstrooide chauffeur een voetganger aanrijdt. Het systeem herkent menselijke silhouetten en remt automatisch, zodat de impact veel kleiner is. Tests met een pop deden ons sprakeloos staan. Eigenlijk zouden alle fabrikanten deze technologie moeten overnemen! De S60 zal geen gebrek aan klanten hebben. De vrij krappe ruimte achterin, de wat slome automatische versnellingsbak en de centrale console die in de weg zit voor de rechterknie zullen daar geen afbreuk aan doen! Arnaud Dellicour