De uitrusting aan boord is modern en de afwerking verzorgd. © G.F.

NIEUWE RENAULT SCENIC Is dit een Scenic?

De nieuwe Renault Scenic doet denken aan de pijp van Magritte: is het er echt een? Want afgezien van de naam heeft hij weinig met het oude model gemeen. Een kennismaking.

Ook de autowereld heeft modegrillen. Twintig jaar geleden vond Renault met de eerste Scenic het concept van de compacte monovolume uit. De klanten hapten toe, de concurrenten kopieerden. Vandaag heeft de monovolume minder succes en zijn de SUV’s en cross-overs trendy. En dus volgt de Scenic het voorbeeld van de Espace en ondergaat hij een heuse transformatie. Hij staat nu hoger op de wielen (4cm extra hoogte boven het wegdek) en lijkt een kruising tussen een monovolume en een SUV. Om de bijdetijdse look helemaal af te maken, krijgt de Scenic extra grote velgen van 20 inch. Gelukkig heeft Renault een partnership met drie bandenfabrikanten gesloten om een redelijke prijs in de naverkoop te garanderen.

Minder ruimte

De sfeer aan boord is modern, de afwerking verzorgd. Een groot verticaal aanraakscherm van 8,7 inch (optie) bedient de meeste functies van de auto. Achterin heeft de Scenic niet langer drie afzonderlijke stoelen maar wel een in tweeën verdeelde bank (60/40), gelukkig nog altijd verschuifbaar en met verstelbare hoek. Het dak is lager geworden en er is een stuk minder beenruimte. Jammer! De nieuwe Scenic offert dus ruimte op het altaar van de stijl. De lange versie (Grand Scenic) kan als optie zeven passagiers meenemen. Maar de extra plaatsen zijn alleen voor kleine kinderen geschikt.

Meer dynamiek

De nieuwe generatie van de Scenic is dynamischer dan de vorige. Hij blijft stabiel in de bochten en houdt zich ook bij hoge snelheid goed. Ondanks de erg grote velgdiameter is het comfortabel rijden. Slechts één minpunt: op de snelweg maakt de wind veel lawaai rond de achteruitkijkspiegels.

Bij de motoren kan je kiezen tussen twee benzineversies – een 1.2 liter turbo TCe van 115 of 130 pk -, en vier diesels – een 1.5 dCi van 95 of 110 pk, een 1.6 dCi van 130 pk en een 1.6 dCi biturbo van 160 pk. De prijzen variëren van ? 21.500 tot ? 32.650, met ? 1.500 supplement voor de Grand Scenic, de verlengde versie. Binnenkort komt er ook een hybride diesel op de markt, met een 1.5 dCi motor van 110 pk en een elektromotor van 13,6 pk. Maar de elektrische motor zal de Scenic nooit op eigen houtje kunnen aandrijven, hij dient enkel om de diesel bij lage toerentallen een steuntje te geven. In de praktijk zijn de benzineversies soepel maar missen ze wat pit op de grote weg. De 1.6 dCi van 130 en 160 pk zijn beter opgewassen tegen het zware werk. Wie niet graag schakelt, zal het jammer vinden dat geen enkele benzineversie en alleen de dCi diesels van 110 en 160 pk te krijgen zijn met een automaat.

Als besluit kunnen we zeggen dat de pionier van de monovolume zijn strategie compleet heeft omgegooid: de stijl is voortaan belangrijker dan de modulariteit. Een keuze die gelinkt is aan de terugval van de markt van de monovolumes. Renault is trouwens niet de enige fabrikant die stijlen door elkaar haalt: de nieuwe Peugeot 3008 en 5008 gaan nog meer de SUV-toer op. Het wordt drummen in dit volop evoluerende segment.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content