Neem potlood en papier en schets een vliegtuigcockpit met daarop een rechthoekig huisje zoals een kind het zou tekenen. Vindt u het maar een vreemd resultaat? Toch is het zo dat u zich de nieuwe Skoda Roomster moet voorstellen. De ontwerpers hebben dat ook gedaan toen ze de auto in twee functionele ruimten verdeelden. De voorste noemen ze de besturingsruimte, de achterste de woonkamer.
...

Neem potlood en papier en schets een vliegtuigcockpit met daarop een rechthoekig huisje zoals een kind het zou tekenen. Vindt u het maar een vreemd resultaat? Toch is het zo dat u zich de nieuwe Skoda Roomster moet voorstellen. De ontwerpers hebben dat ook gedaan toen ze de auto in twee functionele ruimten verdeelden. De voorste noemen ze de besturingsruimte, de achterste de woonkamer. Is de scheiding echt zo uitgesproken als de tekening doet vermoeden? Vast en zeker! Voorin waant u zich in een traditionele stadsauto: centrale console, dashboard, vrij kleine zijramen, een tamelijk laag plafond... Alleen de rijhouding doet aan een monospace denken: daarop valt absoluut niets aan te merken. En om het comfort en het instappen te verbeteren is de zitting van de stoelen met 3 centimeter verhoogd. Achterin, in de wooncel, ligt het accent op de ruimte en het comfort. Hier heeft de Roomster grote zijramen en drie zitplaatsen die 4,6 cm hoger zijn dan voorin. De middelste stoel, die wat smaller is dan de twee andere, kan naar voren worden weggeklapt om als extra bergruimte of leuning te dienen. Omdat hij maar acht kilo weegt, kan hij ook makkelijk worden verwijderd, waarna de twee zijstoelen, met de rug in een hoek van 13,5° elf centimeter naar binnen kunnen schuiven. Heel praktisch. En er is nog meer! De achterstoelen kunnen ook 15 cm in de lengte verschuiven. En de koffer? In de configuratie met vijf plaatsen heeft hij een volume van 450 tot 530 liter. Met de drie achterstoelen neergeklapt, wordt dat 1555 liter, een zee van ruimte. Op het mechanische vlak stelt het merk uit Bladá Boleslav in een klap drie benzinemotoren en drie diesels voor. Bij de benzine hebt u de keuze uit een 1.2 l driecilinder van 64 pk, een 1.4 l viercilinder van 86 pk en een 1.6 l viercilinder van 105 pk. Wij mochten de twee laatste testen. De 1400 komt wat uithoudingsvermogen en pit te kort - tenslotte weegt de Roomster een stevige 1240 kilo - terwijl de 1600 de klus uitstekend klaart. Maar hij is dan weer wat lawaaieriger dan zijn broertje. De dieselmotoren zijn twee 1.4 l driecilinders die respectievelijk 70 en 80 pk ontwikkelen, en de welbekende 1.9 l TDI van 105 pk. Deze laatste, die in veel modellen van de VW-groep opduikt, doet het uitstekend maar laat iets te veel van zich horen. De 1.4 l van 80 pk is levendig, sober en heeft een flink koppel (195 Nm). Hij is energiek in de lagere versnellingen, komt wat kracht te kort bij het optrekken maar lijkt ons veruit het interessantste aanbod. Ondanks zijn 1,60 m hoogte gedraagt de Roomster zich heel correct en uiterst veilig op de weg. Dat komt omdat hij een grote spoorbreedte heeft (groter dan die van de Octavia) en de aandrijving van een berline. Hij gaat dus vlak door de bochten en slingert erg weinig. De schokdemping is bijna perfect. Muggenzifters zullen sommige aerodynamische geluiden te opvallend vinden, maar dat stelt weinig voor. Samenvattend kunnen we stellen dat er niet aan te twijfelen valt dat deze Tsjechische nieuwkomer snel succes zal hebben. Hij is vernieuwend, mooi, goed afgewerkt en al in de basisversie meer dan correct uitgerust. De Roomster zal zowel zijn chauffeur als zijn passagiers gelukkig maken. Met een instapprijs van euro11.990 voor de benzineversie en euro14.440 voor de diesel, is er geen enkele reden om daar niet van te profiteren... nArnaud Dellicour