Een nieuwe Sportage, een nieuwe Picanto, een nieuwe Rio, nu ook een nieuwe Optima en binnenkort, op het salon van Genève, een nieuwe compacte cee'd. En dat allemaal in nog geen twee jaar tijd. KIA voert zijn plannen voor de verovering van Europa stipt uit. De Optima is een flink uit de kluiten gewassen sedan waarmee KIA de strijd aanbindt met de Citroën C5, de Skoda Superb, de Opel Insignia, de Volkswagen Passat en hun collega's. Kan de Optima zijn rivalen aan? Op het esthetische vlak zeer zeker! Hij is groot (4,84 m), slank, dynamisch, elegant, kortom een blikvanger. Het interieur is ruim en g...

Een nieuwe Sportage, een nieuwe Picanto, een nieuwe Rio, nu ook een nieuwe Optima en binnenkort, op het salon van Genève, een nieuwe compacte cee'd. En dat allemaal in nog geen twee jaar tijd. KIA voert zijn plannen voor de verovering van Europa stipt uit. De Optima is een flink uit de kluiten gewassen sedan waarmee KIA de strijd aanbindt met de Citroën C5, de Skoda Superb, de Opel Insignia, de Volkswagen Passat en hun collega's. Kan de Optima zijn rivalen aan? Op het esthetische vlak zeer zeker! Hij is groot (4,84 m), slank, dynamisch, elegant, kortom een blikvanger. Het interieur is ruim en gastvrij, de stoelen voorin zijn comfortabel, het dashboard modern, overzichtelijk en mooi ingedeeld. Achterin krijgen de knieën opvallend veel ruimte en is de bank ruim genoeg voor drie passagiers, al had de dakhoogte wat beter gekund. De koffer heeft een gul volume van 505 liter. Bij een superieure sedan hoort een onberispelijke afwerking, met materialen van hoge kwaliteit en een uitgebreide basisuitrusting. In België brengt de importeur voorlopig alleen de meest luxueuze versie in de handel, met xenonlampen, GPS met aanraakscherm, leren bekleding, Infinity audiosysteem, Bluetooth enz. Daar hoort dan wel een prijskaartje van euro 32.950 bij - goedkoper kan nog niet. Het lijkt een vreemde strategie van KIA, dat in dit segment nog alles moet bewijzen, maar wordt verklaard door het kleine aantal exemplaren dat in 2012 in Europa wordt uitgebracht: het leeuwendeel is voor de Koreaanse en de Amerikaanse markt bestemd, waar de Optima een bestseller aan het worden is. Binnenkort komt er een hybride versie (2.0 l benzinemotor + elektrische motor van 40 pk) en een goedkoper uitrustingsniveau op de markt. Een enkele afwerking en een enkele motor: onder de lange motorkap zit een 1.685 cc viercilinder die bij 4.000 t/m 136 pk ontwikkelt, met een koppel van 325 Nm bij 2.000 t/m. Die indrukwekkende cijfers gaan samen met een aantrekkelijk verbruik en dito CO2-uitstoot: 4,9 l/100 km en 128 g/km CO2. De praktijk valt echter wat tegen: de 1700 mist een beetje pit bij lage toerentallen (onder de 2.000 t/m), zodat er in de stad veel moet worden geschakeld. Bij hogere snelheden presteert de motor wel prima en wordt hij nooit luidruchtig. Als optie is een automatische versnellingsbak verkrijgbaar, maar die past niet echt bij deze sedan. Op het vlak van dynamiek houdt de Optima meer van de vlotte, beheerste rijstijl van een goede huisvader dan van die van een rallyfan. Maar op voorwaarde dat u niet overdijft, houdt hij zich goed in de bochten en blijft hij keurig in balans. De efficiënte vering filtert de fouten van een slecht wegdek, zodat u buitengewoon comfortabel rijdt. En dankzij de uitgebreide standaarduitrusting valt er ook op de veiligheid niets aan te merken. De KIA Optima is daarom een prima keuze voor wie op zoek is naar een rijkelijk uitgeruste, comfortabele sedan, een kilometervreter die gezien mag worden, niet té duur is en ook nog fiscaal interessant. Arnaud Dellicour