Nieuw én anders!

De vierde generatie van de Seat Ibiza zet een punt achter het verleden en mikt op een groter publiek met een interessante verhouding prijs/kwaliteit en een design van onze landgenoot Luc Donckerwolke.

Als een eigenaar voor zijn nieuwe auto hetzelfde model kiest als het vorige, is het spel gewonnen!” Dat zegt Luc Donckerwolke, de designer van de nieuwe Ibiza die ook voor Lamborghini ontwerpt. Onze landgenoot speelt dat spel als de beste, want zijn eerste Spaanse creatie heeft een aantrekkelijk pijlvormig silhouet. De Ibiza verbergt zijn verwantschap met grote broer Leon niet, maar oogt met zijn strakke lijnen superieur aan de andere modellen in zijn segment.

Het platform van de Polo

De nieuwe Ibiza is ook binnenin meer een berline geworden. De chauffeur zit voortaan 2,2 cm lager, de koffer is 25l groter (een opmerkelijke 292l) en de auto is 9,9 cm langer dan zijn voorganger. Dat geeft natuurlijk aanzienlijk meer ruimte voor de inzittenden.

Bovendien introduceert de Ibiza het platform dat oorspronkelijk voor de nieuwe VW Polo werd ontwikkeld. Technisch gezien bevat dit nieuwe platform 65 % staal met een hoge elasticiteitsgrens, wat de doorbuiging met 10% vermindert en de torsie met 13%. Belangrijkste gevolg: het rijgedrag wordt er alleen maar beter door. En op de afwerking en de kwaliteit van het moderne interieur is helemaal niets aan te merken.

Vermageringskuur

Hoe zit het met de motoren? Bij de diesels hebt u de keuze tussen twee TDI’s met roetfilter: een 1,4l van 80pk en een 1,9l van 90 of 105pk, allebei met een manuele 5-versnellingsbak. Zoals gebruikelijk komt de TDI 105pk geen kracht te kort, maar is hij een beetje ruw en lawaaierig bij hoog toerental. De 80pk, die op het einde van het jaar in een Ecomotive-versie verkrijgbaar wordt (minder dan 100gr CO2/km en dus fiscaal voordelig) is zuinig maar niet saai. Zeker niet nu de Ibiza 2008 gemiddeld 47 kg lichter is geworden.

Bij de benzinemotoren vinden we drie cilinderinhouden: een 1,2l van 70pk, een 1,4l van 85pk en een 1,6l van 105pk, allemaal met een manuele 5-versnellingsbak. De aangename verrassing komt van de kleinste motor: pittig, evenwichtig en opvallend stil. Ideaal voor de stad. Als u de stadsjungle vaak ontvlucht of regelmatig met een auto vol kinderen rondtoert, is de 1,4l van 80 pk uiteraard een betere optie. Maar de 1,6l, de enige die (tegen het einde van het jaar) gecombineerd kan worden met de uitzonderlijke gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met 7 keuzes, mist persoonlijkheid, behalve in de hogere toerentallen...

Aantrekkelijke prijs

Tijdens het rijden overtuigt de nieuwe Ibiza met zijn vinnigheid en zijn zekere, geruststellende gedrag. Dat doet hij nog meer als hij uitgerust is met het Sport-pakket, dat de besturing consistenter maakt en de ophanging stroever, zonder u daarom rugklachten te bezorgen. Hij gaat ook mee met zijn tijd en heeft snufjes zoals hulp bij het vertrekken op een helling (met ESP als optie), adaptieve bixenon-koplampen, Bluetooth...

De prijzen zijn overtuigend: vanaf euro11.990 met benzinemotor en vanaf euro14.290 met diesel. Sinds de eerste Ibiza in 1984 het licht zag, zijn er meer dan vier miljoen exemplaren van verkocht, waarmee hij goed is voor 45 % van de omzet van het Spaanse merk. Hij is dus altijd een bestseller geweest en daar zal de lichting 2008 niets aan veranderen. Veel succes gewenst! n

Arnaud Dellicour

Partner Content