Mythische potjes en flesjes

Er zijn zo van die verzorgingsproducten en parfums die door hun uitstraling en degelijkheid vaste waarden geworden zijn. Mythes, die met de jaren alleen maar aan aantrekkingskracht winnen.

1. Het blauwe potje

Maar liefst 100 jaar wordt het straks, en toch blijft het blauwe potje voor miljoenen mensen de basis van hun verzorging. Van Niveacrème worden elk jaar 180 miljoen exemplaren verkocht. Het grote geheim: de romige structuur die hem polyvalent maakt: voor zowel gezicht als lichaam, en voor de hele familie.

2. Eight Hour Cream

De crème die Elisabeth Arden in 1933 creëerde, was bedoeld om... paarden te verzorgen. Maar toen was er die klant die hem aanbracht op de pijnlijke knie van haar zoon en het effect ervan op de huid vaststelde. Inmiddels wordt het wondermiddeltje ingezet tegen zonnebrand, eelt, droog haar, ruwe en jeukende huid. Met dezelfde bestanddelen als basis – vaseline, vitamine E en lanoline (wolvet) – zijn er intussen lippenbalsem, handencrème en intensieve verzorgingsproducten gemaakt. Tot grote vreugde van actrices als Catherine Zeta-Jones en Jennifer Love-Hewitt.

3. N°5

Sinds de jaren 20 al is Chanels N°5 het meest verkochte parfum ter wereld en het eerste op basis van aldehyde. Dit gaf het parfum een toets mee van andere aroma’s dan die van bloemen, bijvoorbeeld versgewassen linnen. Samengesteld uit de beste natuurlijke en kunstmatige essences, kreeg het zijn naam simpelweg omdat het het vijfde staal was dat parfumeur Ernest Beaux – parfumeur aan het hof van de tsaar!- aan Coco Chanel voorschotelde. Vereeuwigd door de zeefdruk van Andy Warhol en beroemd als lijfparfum van Marilyn Monroe, kende de N°5 recent een wedergeboorte als Eau Première, een lichtere versie.

4. De Rozencrème

Van Brad Pitt tot Julia Roberts: de groten der aarde die fan zijn van Dr. Hauschka’s Rozencrème zijn niet te tellen. Die populariteit heeft hij te danken aan de biologische formule die de huid weldadige eigenschappen van de bloemenwereld bezorgt, plus die van zorgvuldig geselecteerde ingrediënten als avocado-extract en karitéboter. Een zegen voor alle huidtypes, zelfs gevoelige en schilferende.

5. L’Interdit

“Mais je vous l’interdit!” – Maar ik verbied het u! – hoorde Jean-Paul Guerlain zichzelf zeggen op de dag dat hij besloot het parfum voor zijn muze Audrey Hepburn te commercialiseren. En dat was de aanleiding om het nieuwe geurtje te herdopen tot l’Interdit, de naam waaronder het sinds 1957 furore maakt. Een grote klassieker, die dit jaar een prachtig uitgepuurd nieuw flesje krijgt. Guerlain bestaat immers 50 jaar.

Virginie Draelandts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content