Of het nu om te beantwoorden is aan de groeiende behoefte van de consument of om deze behoefte op te wekken, de cosmetica-industrie surft steeds meer op de groene golf.
...

Of het nu om te beantwoorden is aan de groeiende behoefte van de consument of om deze behoefte op te wekken, de cosmetica-industrie surft steeds meer op de groene golf. - Sommige merken hebben ervoor gekozen een maximum aan grondstoffen te gebruiken uit onze streken, zodat ze niet van ver moeten worden aangevoerd. Dit is bijvoorbeeld zo bij Yves Rocher en bij Snö Bioflowers, een biomerk gebaseerd op het gebruik van bergbloemen, uitgedokterd door Raphaëlle Monod-Sjöström, ooit nog een skikampioene. Op het menu staat hier kaasjeskruid, edelweiss, sint-janskruid, calendula... (te vinden bij Di). Verzorging uit het Mediterraan gebied (met onder andere strobloem) wordt aangeboden door L'Occitane en Oliviers & co. Bescherming van de kustgebieden en het gebruik van Bretoens zeewier bij Daniel Jouvance. Om de steeds zeldzamer wordende Arnica Montana te beschermen, gebruikt Yves Rocher de Arnica Chamissonis, op een biologische manier gekweekt in Bretagne. - Ook andere kwaliteitsmerken nemen vaak 100 % biologische of natuurlijke ingrediënten in hun formules op, zonder het van de daken te schreeuwen. Bijvoorbeeld het extract van de vanille planifolia die voor Chanel op een ethische manier wordt gekweekt door de Madagaskische bevolking (de lijn Sublimage), of de druivenranken van het kasteel van Yquem voor Dior (lijn L'Or de Vie). Eindelijk hebben de onnodig gesofisticeerde verpakkingen, met veel karton en plastic, de neiging om te verdwijnen. Sommige pioniersmerken (Weleda, The Body Shop, Dr. Hauschka, Aveda, Caudalie...) maken er al jaren een erezaak van om zoveel mogelijk de verpakking te reduceren. En dit doet niet noodzakelijk afbreuk aan de glamour van het product! De boodschap die dit type verpakking wil overbrengen, is: geen gebluf, bij ons is wát erin zit, belangrijker dan waar het in zit. De tijdsgeest is echt wel anti-blingbling! In deze geest zult u zeker houden van Korrès, Kiehl's, L'Occitane, Erborian, de mythische bruine flacon serum van Advanced Night Repair van Estée Lauder en de nieuwe make-uplijn UNE. Na zes of acht weken gebruik (de gemiddelde houdbaarheid voor een crème van 50ml), hebben we weinig scrupules om een niet al te dure pot weg te gooien. Maar als hij euro75, 100 of 150 heeft gekost, zou het mooi zijn dat hij kon hervuld worden. Ook hier evolueren de zaken: sommige merken bieden hervullingen aan. Wie bijvoorbeeld van Angel van Mugler houdt, kan die flacon bijvullen aan de parfumfontein. Dior verkoopt hervullingen voor zijn crème L'Or de Vie, net als L'Occitane met Ma Creme Nature. Ook Roc en Nivea doen mee. In deze periode vragen zo'n 700 ondernemingen een biolabel aan. Maar is bio echt beter voor onze huid en onze gezondheid? Even overlopen... Biologische producten geven vertrouwen omdat ze natuurlijk en afbreekbaar zijn in het lichaam en geen molecules van chemische makelei bevatten, waarvan men weet dat ze steeds dieper in de huid dringen en er stockage in het organisme gebeurt. Dit is misschien wel een pluspunt, maar we mogen niet vergeten dat de natuurlijke, plantaardige wereld ook niet helemaal betrouwbaar is, want bepaalde van die producten kunnen allergische reacties opwekken (vooral de essentiële oliën, toch het belangrijkste ingrediënt voor de biocosmetica). De verzorging gebaseerd op natuurlijke producten bevat ook meer bewaarmiddelen (weliswaar biologisch goedgekeurd) dan de traditionele verzorging, omwille van de kwetsbaarheid van de componenten. Daarom moet een bioproduct zeker worden opgebruikt binnen de zes maanden na het openen van de verpakking (tegenover twaalf maand voor een traditionele verzorging). Wat de efficiëntie betreft, moet gezegd dat ze minder spectaculaire effecten ressorteren. Ernstige vergelijkende tests zijn er echter niet, zodat het uiteindelijk toch uzelf bent die zult moeten kijken en vergelijken. En welke voorkeur hebben de BV's (de bekende vrouwen) als het natuurlijk mag zijn? Angelina Jolie gebruikt Korrès (te vinden in de apotheek) en Gwennyth Paltrow kiest voor Patyka (bij Cosmeticary), Helena Christensen houdt van Perles van Vitalité Intense Rose Musquée van Weleda (in natuurwinkels), Stella McCartney ging nog verder: zij lanceerde een eigen cosmetisch biogamma dat ze Care doopte. Informatie: Bio Beauté by Nuxe in apotheken en drogisterijen - Cosmeticary 02 346 89 62 - Erborian exclusief bij Ici Paris XL - Katima'a 085 250 974 - Inoa in de salons van L'Oréal - L'Occitane 03 880 60 30 - UNE te koop bij Di en Planet Parfum - Yves Rocher in merkwinkels. Virginie Draelants