Met zijn nieuwe C4 Picasso wil Citroën de Renault Scenic verdringen als leider van de compacte monovolumes. Niet makkelijk maar haalbaar want de Picasso is in alle opzichten verbeterd: technisch, ecologisch, esthetisch en kwalitatief. De versie 2013 houdt enkel de basis van zijn voorganger over: veel glas, veel binnenruimte en extra comfort. Dat is essentieel, want de concurrentie in dit segment is fel en gezinnen voelen zich meer aangesproken door een SUV dan door een monovolume. Met de Picasso wordt rijden weer een plezier!
...

Met zijn nieuwe C4 Picasso wil Citroën de Renault Scenic verdringen als leider van de compacte monovolumes. Niet makkelijk maar haalbaar want de Picasso is in alle opzichten verbeterd: technisch, ecologisch, esthetisch en kwalitatief. De versie 2013 houdt enkel de basis van zijn voorganger over: veel glas, veel binnenruimte en extra comfort. Dat is essentieel, want de concurrentie in dit segment is fel en gezinnen voelen zich meer aangesproken door een SUV dan door een monovolume. Met de Picasso wordt rijden weer een plezier! Op esthetisch vlak kiest de nieuwe Picasso voor een technolook. Hij heeft een compact profiel, twee rijen koplampen vooraan, 3D achterlichten (Exclusive) en enkele geslaagde esthetische kunstgrepen. De C4 klimt hoger in het gamma en dat merkt u ook aan het interieur, met een modern dashboard. Citroën gaat mee met de trend van de nieuwe media en is dus uitgerust met twee digitale schermen. Het bovenste (12 inch) toont de klassieke gegevens; het onderste (7 inch) dient voor de bediening van de ventilatie, de radio en voor entertainmentinformatie. Er zijn een twintigtal apps beschikbaar (Coyote, Michelin, enz.), maar sommige werken alleen als de auto stilstaat. En het comfort? Aan de buitenkant lijkt hij groter dan zijn voorganger. In werkelijkheid is hij 50 mm breder maar ook 40 mm korter en 70 mm lager. Die nieuwe afmetingen doen geen afbreuk aan het gevoel van ruimte en comfort. Voor- en achterin is er opvallend veel plaats, terwijl de kofferruimte 37 liter groter is (537 l). Met de bank van de tweede rij - drie even grote stoelen - helemaal naar voor, wordt dat zelfs 630 liter. Onder de motorkap? Wij probeerden zowel de 1600 benzinemotor THP van 155 pk als de 1.6 l diesel e-HDI van 115 pk. De benzinemotor viel het beste mee: hij is dynamisch, heeft kracht in overvloed voor zijn 1.269 kg, rijdt prettig en is relatief zuinig. De diesel stelt niet teleur maar heeft minder pit. De Picasso is er ook als HDI 90 pk en VTi benzinemotor 120 pk. Tegen het einde van het jaar volgen een HDI 90 pk met 98 g CO2-uitstoot en een driecilinder benzinemotor met turbo van 120 pk. De dynamiek van de nieuwe C4 Picasso is een stuk verbeterd, onder meer dankzij een veel kortere draaicirkel en een chassis dat stabieler aanvoelt. Al is dit natuurlijk wel geen sportwagen maar een gezinsauto. De mechanische versnellingsbak met zes verhoudingen presteert prima, al zullen sommige chauffeurs de verhoudingen van de eerste twee versnellingen te lang vinden. De vering is zacht en progressief. We mogen de C4 Picasso 2013 dus een succes noemen, ook al omdat hij royaal voorzien is van nieuwe comfort- en veiligheidssnufjes. Het prijskaartje? Vanaf € 20.990 met benzinemotor en € 21.990 in de dieselversie. Arnaud Delicour