De Twingo van de eerste generatie heeft in veertien jaar 2,4 miljoen chauffeurs weten te bekoren. In ons land gingen er 55 000 de deur uit, wat niet onaardig is voor een autootje met de snuit van Kermit de Kikker en het lichaam van een mini-monovolume.
...

De Twingo van de eerste generatie heeft in veertien jaar 2,4 miljoen chauffeurs weten te bekoren. In ons land gingen er 55 000 de deur uit, wat niet onaardig is voor een autootje met de snuit van Kermit de Kikker en het lichaam van een mini-monovolume. Maar de tweede generatie wil klassieker zijn, met zijn verticale laadklep en trendy hoekig profiel. Gelukkig heeft hij wel een leuk snoetje meegekregen. Waarom die ommezwaai? Renault wil voor de verkoop van zijn kleintje een nog groter publiek aanspreken. Dat wordt afwachten! Om de kosten binnen de perken te houden, leent de nieuwe Twingo bijna de helft van zijn onderdelen bij de Clio II, die eveneens in het Sloveense Novo Mesto geassembleerd wordt. Er zit een ecologisch concept achter, want deze stadsauto bevat 9 % kringloop- en 13 kilo hernieuwbare materialen en, niet te vergeten, hij heeft een maximale uitstoot van 140 g/km CO2. Over het silhouet van de Twingo kunnen de meningen verschillen, maar het interieur maakt iedereen enthousiast. Het is mooi afgewerkt, heeft een modulaire indeling en ruimte in overvloed. Sommige details herinneren aan de vorige generatie, zoals de rijhouding, of aan de concurrentie, zoals de toerenteller op de stuurkolom, een typisch trekje van de Mini... Het interieur is nog altijd erg ruim voor een auto van deze schaal, ook al is de Twingo nu 17 cm langer (3,60 m) en 4,7 cm breder. De achterpassagiers zullen daar blij mee zijn, want zij krijgen 2,3 cm extra. De achterbank is verschuifbaar (220 mm) en heel functioneel, net als de volledig neerklapbare rugleuningen van de voorstoelen. Jammer dat de passagiersstoel geen geheugen heeft als je hem wegklapt om achterin te gaan zitten, een onpraktisch detail. Anderzijds is de bergruimte verdubbeld. Op de weg betekent de nieuwe Twingo een heuse vooruitgang tegenover de eerste generatie. Hij is comfortabeler en stiller, remt efficiënt en heeft een betere wegligging. Met de 1.5 l dCi dieselmotor met 65 pk en 160 Nm koppel bevalt de kleine Fransman uitstekend: sprankelend, spontaan, soepel en dynamisch, goed gesteund door een elektrische besturing met variabele bekrachtiging. We hebben ook de GT-versie met 1.2 l TCE turbomotor geprobeerd, die een sportievere uitrusting heeft en zich navenant gedraagt. De turbo levert 100 pk, trekt consistent op en is vinnig genoeg, maar lijkt toch wat kracht te kort te komen. Er staan nog twee benzinemotoren van 1.2 l in de catalogus: een 60 pk en een 75 pk (16 V). Ze hebben allemaal een manuele 5-versnellingsbak. Alleen de versie van 75 pk kan met een gerobotiseerde manuele bak gecombineerd worden. Binnen is de Twingo helemaal de oude, met een wat chiquer sausje, vooral op het vlak van de opties: mp3, 6 airbags, gps... Toch is het jammer dat de stuurkolom zich alleen in de hoogte laat verstellen, dat er geen roetfilter verkrijgbaar is en dat ESP nog enkele maanden op zich zal laten wachten. En de prijs? Voor euro8500 koopt u de instapversie met 1.2 l-motor van 60 pk (Authentique), maar zonder elektrische ruiten en verschuifbare achterbank. Betaalt u euro15.100, dan krijgt u een leren interieur (Initiale) met alles erop en eraan, terwijl u met de 1.5 l diesel toch nog heel zuinig rijdt. Arnaud Dellicour