Mil Aerts (50), Lieve Dierickx (51), Rik Hancké (65) en Charles Janssens (61) vormen samen met nog elf anderen een autodeelgroep in Antwerpen. Met z'n vijftienen bezitten ze samen twee auto's, een Subaru uit 1990 (benzine, 40 000 km) en een Citroën uit 1995 (diesel, al 250 000 km op de teller). De meesten wonen in dezelfde wijk. Op 16 november zal het precies vier jaar geleden zijn dat ze gestart zijn en tot nu toe is iedereen nog altijd tevreden. "We werken met het steunpunt Autopia en hebben bewust gekozen voor occasiewagens", zegt initiatiefnemer en coördin...

Mil Aerts (50), Lieve Dierickx (51), Rik Hancké (65) en Charles Janssens (61) vormen samen met nog elf anderen een autodeelgroep in Antwerpen. Met z'n vijftienen bezitten ze samen twee auto's, een Subaru uit 1990 (benzine, 40 000 km) en een Citroën uit 1995 (diesel, al 250 000 km op de teller). De meesten wonen in dezelfde wijk. Op 16 november zal het precies vier jaar geleden zijn dat ze gestart zijn en tot nu toe is iedereen nog altijd tevreden. "We werken met het steunpunt Autopia en hebben bewust gekozen voor occasiewagens", zegt initiatiefnemer en coördinator Mil. "Een auto is voor ons geen prestigezaak maar een gebruiksvoorwerp. Door het feit dat we twee auto's hebben, gebeurt het zelden dat er eentje niet vrij is. In het begin mocht iedereen een auto maximaal één week reserveren, maar dat hebben we teruggeschroefd tot maximaal 72 uur, om iedereen evenveel kansen te geven. Iedereen van ons heeft een tankkaart en de sleutels van elke auto, elke wagen heeft een bewonersparkeerkaart. Wie een auto nodig heeft, logt in op onze website om te kijken wanneer er een vrij is. Je reserveert hem voor een bepaald aantal uren. Wanneer je thuiskomt, moet je binnen het uur op de website aangeven dat de auto weer vrij is en waar hij geparkeerd staat. Hebben we een auto heel dringend nodig, dan kunnen we ook met elkaar bellen en omwisselen. We werken met een forfait van euro0,25 per kilometer dat alle kosten dekt. Iedereen stort elke maand op een gezamenlijke rekening een voorschot op basis van zijn gebruik in de maand voordien. Die rekening dient voor de brandstof, de verzekering enz. Op het einde van de maand maak ik de afrekening. Voor de carwash hebben we een beurtregeling. Iedereen houdt zich ook aan de regel om te tanken zodra de tank driekwart leeg is. Om de zes maanden maken we een balans op. Ik denk dat ons systeem vooral geschikt is voor mensen die minder dan 10 000 km per jaar rijden. Of als alternatief voor een tweede auto. Dankzij ons rijden er dertien auto's minder rond. En als we rijden, doen we dat veel bewuster." Wat besparen onze autodelers ten opzichte van de privéwagen die ze vroeger hadden? Mil: "Ik betaal euro50 per maand, vroeger kostte de auto me euro350, ook al stond hij soms 23 uur per dag voor de deur. Ik kan nu vaker met vakantie!" Rik: "Ik rijd heel weinig en betaal een forfait van euro5 per maand. Ik ben met pensioen en het wegvallen van de autokost is echt een verademing." Lieve: "Mijn forfait is euro65 per maand. Met mijn privéauto was dat zeker het dubbele, zonder de afschrijving te rekenen. Door omstandigheden heb ik nu minder inkomsten en dankzij dit systeem kan ik me een auto blijven permitteren". Charles: "Ik betaal nu euro 20 per maand, minder dan een tiende van vroeger. En als ik nu parkeer en me afmeld op de website, heb ik geen enkele kopzorg meer."