Mijn duurzaam gezin verbetert de wereld

A l shoppend kan je de wereld verbeteren.

Die zin stelde een reclamebureau mij voor als slogan voor een campagne over duurzame consumptie. Klinkt tof, dat wel. Weg schuldgevoel wanneer je met vriendinnen in de Nieuwstraat aan het shoppen bent. Weggesmeten geld? Ho maar, ik ben de wereld aan het redden!

Maar is dat wel zo? En willen mensen de wereld wel redden? Uit een onderzoek van trendwatcher Nathalie Bekx blijkt dat 49% van de Belgen duurzaam wil consumeren. Ze zijn gevoelig voor eerlijke handel, arbeidsvoorwaarden, biologische productie, dierenwelzijn,... De helft dus, dat is goed nieuws. En ik geloof het best, want ik zie dat thuis ook.

Zo wil mijn 9-jarige dochter Hanne enkel nog tweedehandsbroeken en -truien dragen: “originele dingen die mijn klasgenootjes niet hebben.” Haar tweelingzus Evelien antwoordt dan dat “enkel nieuwe kleren echt proper zijn”. Onzin natuurlijk, maar nu ik er zo over nadenk, consumeer ik best wel vaak op een duurzame manier. Niet alleen als staatssecretaris maar ook als mama. In mijn koelkast vind je veel biogroenten en hormonenvrij vlees. Gezonder én – vinden mijn kinderen – lekkerder. Op die koelkast kleeft bovendien een sticker met ‘energiezuinig: A-klasse’. Goed voor het milieu én de portemonnee.

Wat nog geld oplevert, is de extra dakisolatie en onze spaardouchekop. En de laatste tijd neem ik mijn nieuwe fiets al eens om mijn ouders te bezoeken.

Maar ik geef eerlijk toe dat duurzaam consumeren niet altijd gemakkelijk is. Zo kan ik een auto echt niet missen. Op één dag vergader ik vaak op verschillende plaatsen in Vlaanderen. Zonder wagen red ik het niet, ook niet om met het gezin op vakantie te gaan. Mijn kinderen achterin en hun drie fietsen op het dak. Het is zo gemakkelijk.

Of wij nu een echte duurzame familie zijn? Hoewel je in heel ons huis geen enkel paar geitenwollen sokken zult vinden, denk ik dat we het niet slecht doen. We zijn geen aanhangers van het consuminderen. Als je hen moet geloven is het motto hoe minder, hoe beter, en is winkelen per definitie slecht. Die filosofie schuiven wij aan de kant, maar we proberen bij het winkelen toch net iets langer na te denken. Zó kan je het verschil maken.

Of je nu echt al shoppend de wereld kunt verbeteren? Een beetje. Volgende zaterdag op de Meir willen mijn twee dochters er alvast voor gaan. n

Els Van Weert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content