Mijn auto, niet langer mijn vrijheid

Was het autosalon 2023 een succes, na twee jaar zonder? Wat vaststaat is dat de context compleet is veranderd sinds de vorige editie, die van januari 2020. Op verschillende vlakken en om uiteenlopende redenen. Drie jaar geleden was de elektrische auto nog een marginaal gegeven. Onder druk van Europa, China en de Verenigde Staten, die vandaag zweren bij elektrisch, hebben constructeurs de turbo aangezet. En de automobilisten volgen. Of beter: de bedrijven en het management kiezen voor elektrisch, het grote publiek aarzelt. Want behalve de laadstress bij lange afstanden, is er de te hoge prijs. Geef nu toe: onder de 40.000 euro vind je niet veel.

Voor de meeste burgers is het dus een zege dat ze momenteel nog mogen rondrijden in een auto met verbrandingsmotor, die een pak betaalbaarder is, al stijgen de prijzen ook hier. De catalogusprijs voor Franse auto’s, die het segment van de kleine wagens domineren, is gestegen van 13.455 euro eind 2019 tot 18.485 euro vandaag, of 37% meer. Terwijl de prijs van het kleine Duitse model dat lange tijd de Belgische markt domineerde, van 23.190 naar 30.660 euro ging, een meerprijs van 32%. En dat alles op amper drie jaar tijd. Bovendien is de keuze aan kleine auto’s tegen een haalbare prijs almaar beperkter. Het Roemeense merk blijft trouw op post, met onklopbare prijzen, maar andere autobouwers hebben hun kleine modellen uit hun gamma gehaald of denken eraan om dat te doen. Na een jaar met bevoorradingsproblemen en een gedaalde productie, wordt voorrang gegeven aan het hogere segment. Zo zag de VW-groep de eerste negen maanden van vorig jaar het aantal verkochte auto’s met 12,9% dalen, maar steeg hun waarde met 8,8%.

Een tweedehandsauto is gemiddeld 40% duurder dan drie jaar geleden.

En dan hebben we het nog niet over de tweedehandsmarkt, die qua prijsstijgingen de kroon spant en gemiddeld meer dan 40% duurder is dan eind 2019!

De prijs van de auto is niet de enige omwenteling van de laatste jaren. De toegang tot de stad is voor de auto een waar hindernissenparcours geworden. Door gewijzigde circulatieplannen en lage emissiezones krijgen auto’s steeds minder (parkeer)plaats toebedeeld. De fiets is een groot succes, maar ook dat andere fenomeen, de deelauto, waarvoor je betaalt in functie van je verbruik. Veel jonge gezinnen die in de stad wonen doen er een beroep op. Dagelijkse verplaatsingen gebeuren niet langer met de wagen. In Parijs heeft minder dan één gezin op de drie nog een auto. Zo ver is het in Brussel, Gent, Antwerpen of Luik nog lang niet, maar we evolueren wel in die richting.

Wellicht herinner je je nog de slogan van de automobielsector uit de jaren 70: Mijn auto, mijn vrijheid! Dat is misschien nog zo op het platteland, maar niet meer in de stad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content