Tachtig procent van de kopers gaat vandaag voor een SUV. Geen wonder dat hij de lieveling van de autoconstructeurs is. Ook bij Citroën, dat zijn monospaces - die over hun hoogtepunt heen zijn - door crossovers vervangt. Zoals de C3 Aircross, die zich met zijn hoge carrosserie en stoere voor- en achterpartij als een heuse terreinwagen profileert. Maar de Airbumps, de beschermende kussentjes van de C4 Cactus, ontbreken op het appel.
...

Tachtig procent van de kopers gaat vandaag voor een SUV. Geen wonder dat hij de lieveling van de autoconstructeurs is. Ook bij Citroën, dat zijn monospaces - die over hun hoogtepunt heen zijn - door crossovers vervangt. Zoals de C3 Aircross, die zich met zijn hoge carrosserie en stoere voor- en achterpartij als een heuse terreinwagen profileert. Maar de Airbumps, de beschermende kussentjes van de C4 Cactus, ontbreken op het appel.Aan de pokertafel zou de C3 Aircross prima kunnen bluffen. Want hoewel hij de stap van monospace naar SUV lijkt te zetten, biedt hij nog altijd het comfort en de modulariteit van een monovolume. Hij wedt dus een beetje op twee paarden. De koffer heeft bijvoorbeeld een inhoud van 410 tot 520 liter, met een regelbare dubbele vloer als optie. De achterbank klapt in twee asymmetrische delen neer en heeft een skiluikje. Ook de rugleuning van de passagier vooraan kan worden neergeklapt, zodat je spullen tot 2,40 m lengte kunt vervoeren. Een laatste veelzeggend detail: de bank kan met 15 cm verschuiven en heeft een rugleuning die zich van 21 tot 26 graden laat instellen. De C3 Picasso is dus niet echt dood!En het interieur? Een frisse, kleurrijke variant van de C3, met mooie materialen, een tweekleurig dashboard en een multimediascherm voor Apple CarPlay en Android Auto. Topkwaliteit voor dit segment. De typische rijhouding van een SUV zal misschien niet bij iedereen in de smaak vallen maar is een mooi compromis tussen de bereikbaarheid van de bedieningsfuncties en een hoge kijk op de weg. De stoelen zijn vergelijkbaar met die van de C4 Cactus: mals en omhullend maar zonder lendensteun. Een kleinigheid.De C3 Aircross beperkt zich tot twee motoren, elk met een verschillend vermogen. Bij de benzine vind je een 1.2l van 82, 110 en 130 pk, bij de diesel een 1.6 1 Blue-HDi van 100 en 115 pk. Een logische indeling waarin iedereen zijn gading moet kunnen vinden. Wij probeerden eerst de 1.2 l 110 pk met zestrapsautomaat uit. Het typische comfort van Citroën is van de partij, onder meer dankzij een erg soepele ophanging, die echter wat slingert en de voortrein niet al te nauwkeurig aanstuurt.De BlueHDi is in dat opzicht overtuigender. Op een hobbelige weg voel je de stroevere vering, maar het extra gewicht van de dieselmotor op de voortrein biedt meer stabiliteit en een betere controle van de carrosserie. De C3 Aircross is een heuse extravert die niet alleen bekoort door zijn 90 kleurencombinaties binnen en buiten, maar ook door praktische aspecten en zijn comfort. En natuurlijk met zijn heel geslaagde look. Kortom, een leuke verrassing in dit segment. Vanaf ?15.575.