Mazda CX-3 Vanzelfsprekend

Mazda breidt zijn aanbod uit met een kleine crossover, de CX-3. Een auto die niet alleen mooi oogt maar ook in de praktijk helemaal overtuigt.

Mazda heeft in enkele maanden tijd heel zijn gamma vernieuwd. Zo was er de Mazda 2, 3 en 6, de SUV CX-5 en de roadster MX-5. Het merk kan de toekomst vol vertrouwen tegemoet zien, zeker met deze nieuwkomer, die vast een kaskraker wordt: de kleine crossover CX-3. Het segment kent immers meer en meer succes, met in België een jaarlijkse verkoop van 50.000 stuks.

Intelligent

Mazda heeft het intelligent aangepakt, want de CX-3 is eigenlijk een aangepaste versie van zijn stadsauto, de Mazda 2. De spoorbreedte (2,57 m) en de asprincipes zijn identiek, maar de structuur is lichter gemaakt. Het resultaat is een basismodel van 1.230kg, wat weinig is. En ook verbazend, want met 4,27m is de CX-3 langer dan de Renault Captur en de Nissan Juke. Dat doet dan weer wonderen voor de ruimte binnenin, met achteraan meer dan voldoende plaats voor twee volwassenen. De koffer doet het minder goed, want met 350l heeft hij het kleinste volume van het segment. Je kan niet alles hebben natuurlijk.

Op het technische vlak put Mazda uit zijn nieuwe efficiëntietechnologie SkyActiv. En dat zowel voor de versnellingen (een automaat of een handgeschakelde bak met zes verhoudingen) als voor de motoren en voor de integrale transmissie afgeleid van de grote CX-5. Het aanbod omvat een tweeliter benzinemotor van 120 of 150 pk, een opvallend grote cilinderinhoud voor een auto van deze omvang. Daarnaast is er een kleine diesel van 1,5 l, goed voor 105 pk en 270 Nm, met een erg laag verbruik en een uitstoot van 105 g/km CO2. Interessant.

Bij het instappen valt meteen op hoe verzorgd het interieur en de afwerking wel zijn. Alles ziet er piekfijn uit, en een ideale rijhouding vinden is geen probleem, ook al zijn de stoelen voorin smal en ontbreekt een zijsteun. Ook de ergonomie overtuigt, dankzij de MZ Connect-interface, met een centraal scherm en een keuzewieltje om door de menu’s te bladeren. Het systeem is gebruiksvriendelijk en compleet, inclusief een bibliotheek met apps (Facebook, Twitter) en een wifi-hotspot via de 3G-verbinding.

Polyvalent

Op de weg valt de CX-3 onmiddellijk mee. Zeker met zijn kleine maar heel vitale diesel. Polyvalent is hij ongetwijfeld. Begaafd ook, met een prima gedrag en comfort en vooral een geluidsisolatie van een niveau dat je in deze categorie zelden vindt. Dit is duidelijk een schot in de roos... en leuk om te zien, want de chique look van de CX-3 zal niemand onverschillig laten. Vanaf €17.990.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content