Een Golf Plus kost vierhonderd tachtig euro meer dan een gewone Golf. Wat krijgt u voor dat extra geld? Kort en duidelijk: meer ruimte en een veel grotere aanpasbaarheid aan uw persoonlijke wensen. Het wonderlijke is dat de Plus in heel veel opzichten op het oorspronkelijke model lijkt, terwijl de twee in werkelijkheid... geen enkel stuk koetswerk met elkaar gemeen hebben! Het grote verschil: de carrosserie is met 9,5 cm verhoogd.
...

Een Golf Plus kost vierhonderd tachtig euro meer dan een gewone Golf. Wat krijgt u voor dat extra geld? Kort en duidelijk: meer ruimte en een veel grotere aanpasbaarheid aan uw persoonlijke wensen. Het wonderlijke is dat de Plus in heel veel opzichten op het oorspronkelijke model lijkt, terwijl de twee in werkelijkheid... geen enkel stuk koetswerk met elkaar gemeen hebben! Het grote verschil: de carrosserie is met 9,5 cm verhoogd. Waarom heeft Volkswagen zijn Golf hoger gemaakt in plaats van breder of langer? Gewoon omdat auto's net als kleren of interieurs modegevoelig zijn. Berlines met een achterkoffer of een laaddeur verliezen vaart, hogere auto's zitten in de lift. Het succes van de terreinwagens en de monovolumes illustreert dat heel mooi. Bovendien kwam het eropaan de bekende dynamische kwaliteiten van de Golf te behouden. Ten slotte zijn de nieuwe afmetingen ideaal om de leemte te vullen tussen de klassieke Golf en de Touran met 5 of 7 plaatsen. Maar officieel is deze VW slechts een bijkomende versie van de Golf en is het niet de bedoeling dat hij de break vervangt. Wat het voordeel is van een auto met een verhoogd dak? U kunt instappen zonder uw rug in een knoop te leggen. Zeker in de Golf Plus is dit het geval, want de zitting van de stoelen is voorin verhoogd met 7,5 cm en achterin met 8,5 cm. U zit dus hoog achter het stuur, wat u niet alleen een goede kijk op de weg geeft maar ook een heel veilig gevoel. De extra ruimte geeft bovendien de benen meer plaats, voorin maar vooral achterin, waar de knieën 2,5 cm extra krijgen. Lange passagiers mogen dus niet meer zeuren! De kofferruimte heeft een in de hoogte verstelbare vloer en een mooi volume voor deze klasse: 395 liter in de normale configuratie. Als u de achterbank helemaal naar voren schuift, wordt dat 505 liter en met dichtgeklapte achterbank 1450 liter. Het ruime interieur voldoet uiteraard aan de standaarden die we van Volkswagen gewoon zijn. Alle materialen zijn van hoge kwaliteit. We waren ook heel goed te spreken over het ontwerp van het nieuwe dashboard, met uitstekend leesbare instrumenten. Op het esthetische vlak is de Golf Plus geen echte hoogvlieger, ondanks zijn sympathieke rondingen. Hij kiest liever voor efficiëntie en rationaliteit. Onder de motorkap van de Plus zit voor elk wat wils. De motoren variëren van drie benzineversies (een 1.4 l van 75 pk, een 1.6 l van 115 pk en een 2.0 l van 150 pk) tot 2 diesels (een TDI 1.9 l van 105 pk en een 2.0 l van 136 pk). Er is ook keuze tussen vier transmissies: twee manuele met 5 of 6 versnellingen (afhankelijk van het motorvermogen) en 2 automatische (een Tiptronic met 6 versnellingen en een zachte DSG voor de zwaarste diesel). Wij mochten de TDI 105 en 136 pk proberen. Ze slagen allebei met een eervolle vermelding in het examen, met als enige zwakke punt een nogal luidruchtig karakter. De 105 presteert prima en heeft een eerlijk rijgedrag. De 136 pk is sportiever en moet in het optrekken en versnellen niet onderdoen voor een kleine GTI. Andere aangename verras-singen zijn de uitstekende wegligging, ondanks het hogere zwaartepunt, en het onberispelijke comfort. Kortom, voor een kleine 500 euro meer dan een klassieke Golf krijgen de kopers van een Plus (vanaf euro 16.930) waar voor hun geld. Hij had wat speelser mogen zijn maar... een vitter die daarover zeurt! Arnaud Dellicour