Bart wil een vlucht van Brussel naar München boeken en de dag nadien al terugvliegen, maar het ticket valt erg duur uit. Als hij pas twee maanden later zou terugvliegen, blijkt dit heel wat goedkoper, een vierde van de prijs zelfs. Dus denkt hij: "Als ik nu eens een bijkomend ticket boek met vertrek in München de dag na mijn aankomst en een terugvlucht op gelijk welke datum?" Uiteindelijk blijken twee zo'n tickets bijna de helft goedkoper dan zijn oorspronkelijke ticket. Maar is dit juridisch wel in orde?
...

Bart wil een vlucht van Brussel naar München boeken en de dag nadien al terugvliegen, maar het ticket valt erg duur uit. Als hij pas twee maanden later zou terugvliegen, blijkt dit heel wat goedkoper, een vierde van de prijs zelfs. Dus denkt hij: "Als ik nu eens een bijkomend ticket boek met vertrek in München de dag na mijn aankomst en een terugvlucht op gelijk welke datum?" Uiteindelijk blijken twee zo'n tickets bijna de helft goedkoper dan zijn oorspronkelijke ticket. Maar is dit juridisch wel in orde? Volgens zijn reisagent is dit door IATA, de internationale luchtvaartorganisatie, verboden. Toch vindt hij hierover niets terug in de algemene voorwaarden (terms & conditions) van de luchtvaartmaatschappij. Hoe zit dat nu? Bart zou dus niet komen opdagen voor de terugvluchten. In vakterminologie is dit een no-show. Bij een no-show op de heenvlucht, wordt uw ticket voor de terugvlucht door veel maatschappijen automatisch geannuleerd. Als u niet komt opdagen voor een terugvlucht blijven de gevolgen beperkt. Want Bart is ondertussen al terug thuis, met de heenvlucht van zijn ticket München- Brussel. Toch is een annulering van een terugvlucht bij een no-show, zoals het in de IATA-reglementering staat, stof voor discussie. "In verschillende Europese landen hebben nationale rechtbanken geoordeeld dat deze praktijk unfair is", zegt John Phelan van de BEUC (European Consumer Organization). "Dat is vooral vervelend voor passagiers die om één of andere reden hun heenvlucht missen en via een andere vlucht of een ander vervoermiddel hun bestemming toch bereiken. Als zij dan later gebruik willen maken van hun retourticket, blijkt bij het inchecken dat dit geannuleerd is. Een kostelijke grap voor de passagier, want hij moet dan een nieuw ticket kopen. Als consumentenorganisatie blijven we ons tegen dit soort praktijken verzetten." In het geval van Bart zit de luchtvaartmaatschappij tweemaal met een lege zetel op de terugvlucht opgescheept. Vandaar het no-showbeleid. Toch moet Bart niets vrezen, want de luchtvaartmaatschappij heeft geen juridische poot om op te staan. John Phelan: "De consument heeft de vrijheid om contracten af te sluiten. Niets belet hem om twee tickets te kopen. Spijtig genoeg worden passagiers vaak in het ongewisse gelaten over hun rechten." Er zit trouwens een nieuwe wet over passagiersrechten in de Europese Unie aan te komen waarbij de luchtvaartmaatschappijen meer transparantie in de prijszetting van de tickets wordt opgelegd. Ook voor de no- showprocedure zal men in de wet rekening houden met de noden van de passagiers én van de transporteurs. Info over uw rechten als luchtvaartpassagier: www.airpassengerrights.eu (Frans en Engels) en www.eccbelgie.be > Reizen > Vliegreizen. Wim Peeters