1 Creëer ruimte, zorg voor een sobere inrichting. Potentiële kopers moet vrij kunnen rondlopen in je woning, zonder ergens tegenaan te lopen. Ze moeten een gevoel van ruimte ervaren. Haal dus meubelen die te veel plaats innemen weg, verplaats de stukken die de doorgang verhinderen of het uitzicht belemmeren. Plaats vrijmaken betekent niet dat je alles moet leeghalen: een minimum aan meubilair geeft een beter beeld van een toekomstige inrichting. Vermijd een overvloed aan decoratie en prullen, zoals de verzameling uilen op de schouw, boeken die uit de boekenkast puilen. Orde en soberheid is belangrijk. Kortom: uitmesten.
...

1 Creëer ruimte, zorg voor een sobere inrichting. Potentiële kopers moet vrij kunnen rondlopen in je woning, zonder ergens tegenaan te lopen. Ze moeten een gevoel van ruimte ervaren. Haal dus meubelen die te veel plaats innemen weg, verplaats de stukken die de doorgang verhinderen of het uitzicht belemmeren. Plaats vrijmaken betekent niet dat je alles moet leeghalen: een minimum aan meubilair geeft een beter beeld van een toekomstige inrichting. Vermijd een overvloed aan decoratie en prullen, zoals de verzameling uilen op de schouw, boeken die uit de boekenkast puilen. Orde en soberheid is belangrijk. Kortom: uitmesten.2 Maak je woning tijdloos. Je huis moet potentiële kopers aanspreken en niet jou. Hou er rekening mee dat niet iedereen dezelfde smaak heeft: vermijd dus erg originele of oubollige meubelen. Vervang ze door eenvoudige meubelen die je gratis of voor een prikje op de kop kunt tikken. Nepmeubelen zijn ook een oplossing. Weg ook met die overvloed aan familiefoto's, dat behang met kinderachtige motieven, schreeuwerige kleuren op de muren en een thematische inrichting. Een likje verf kan wonderen doen. Ga voor neutrale, stijlvolle kleuren (taupe, beige...). Haal religieuze symbolen weg tot eventuele kopers weer vertrokken zijn.3 Zorg dat je woning netjes is. "Logisch dat je huis schoon moet zijn als je het toont, maar niet iedereen lijkt daarvan overtuigd." De kamers moeten schoongemaakt en verlucht zijn, zonder dieren- of tabaksluchtjes. Een onopvallende frisse geur kan een grote invloed hebben. Haal daarom geurverfrissers in huis. Pak ook het sanitair en de keuken aan: verdoezel zwart geworden siliconen voegen en je vergeelde wastafel en bad met speciale renovatieverf die je in doe-het-zelfzaken kunt kopen. Beschadigingen aan het email kan je herstellen met reparatiehars. Versleten fauteuils of zitbanken met vlekken kan je overtrekken met een hoes.4 Maak plaats voor licht! Een interieur met veel licht geeft de indruk van ruimte: je kan potentiële kopers dus beter ontvangen bij daglicht en mooi weer. Let er ook op dat je de gordijnen ver genoeg opentrekt en alles wat de lichtinval belemmert opzij schuift. Doorzichtige vitrage voor het raam kan je wel laten hangen.5 Repareer waar het kan. Het is een fluitje van een cent, maar een kapotte lamp vervangen, een lekkende kraan of een wankele deurklink repareren en een stopcontact of beschadigd raam herstellen, neemt de indruk weg van een verwaarloosd of slecht onderhouden huis dat verborgen gebreken vertoont. Alles in huis moet werken of tenminste de indruk geven dat het werkt. "Ik herinner me klanten die hun sauna als berghok gebruikten, hoewel de sauna het nog perfect deed", herinnert Sabine de Moerloose zich. "Dat was niet slim, want ook al gebruikten ze de sauna niet meer, het leek alsof hij stuk was." Maak gaten in de muren dicht en verstop vloeren die te erg beschadigd zijn onder makkelijk te plaatsen laminaatparket. Een mooie houten vloer die verborgen zit onder oud linoleum knap je daarentegen beter op om de kamer karakter te geven. Maar begin niet met onnodige isolatiewerken en grote verbouwingen (zie p. 32).6 Vergeet de tuin niet aan te pakken. Bij een verkoop wordt de tuin vaak over het hoofd gezien, maar een goed onderhouden tuin geeft een huis veel cachet. De koper moet zichzelf in de tuin kunnen zien zitten. De tuin moet er dus netjes en uitnodigend uitzien. Zet de ligstoelen en het tuinmeubilair klaar als er bezoek komt.7 Besteed zorg aan de online advertentie. Potentiële kopers beginnen hun zoektocht meestal op het internet. Je online advertentie moet er verzorgd uitzien: neem foto's met een degelijk fototoestel (niet met je smartphone). Schakel eventueel een professionele fotograaf in. Breng alles mooi in beeld, maar lieg de mensen niks voor. "Als de foto's te veel van de realiteit afwijken, te veel bewerkt zijn, kunnen bezoekers weleens teleurgesteld zijn tijdens hun bezoek", zegt Pierre Closon, afgevaardigd bestuurder van verschillende makelaarskantoren. "Ook dat laat een negatieve indruk na!" De beschrijving moet volledig, maar beknopt zijn. Wees zuinig met afkortingen.