Skoda heeft de wind in de zeilen! Sinds de overname door de Volkswagen-groep ziet het Tsjechische merk het weer helemaal zitten en werkt het hard om de weinig vleiende reputatie van vroeger te doen vergeten. Het mooiste bewijs van de nieuwe start: Skoda verkoopt vandaag de dag bij ons meer auto's dan bepaalde fabrikanten met een ijzersterk imago.
...

Skoda heeft de wind in de zeilen! Sinds de overname door de Volkswagen-groep ziet het Tsjechische merk het weer helemaal zitten en werkt het hard om de weinig vleiende reputatie van vroeger te doen vergeten. Het mooiste bewijs van de nieuwe start: Skoda verkoopt vandaag de dag bij ons meer auto's dan bepaalde fabrikanten met een ijzersterk imago. Het feit dat Skoda nu ook in de hogere prijsklasse present is, bewijst dat het niet van plan is om binnen de Duitse groep het arme broertje te spelen. Kijk maar naar zijn vlaggenschip, de Superb, die nu een dieselmotor van topklasse heeft gekregen: een 2.5l V6 TDI die u kunt combineren met een Tiptronic-versnellingsbak. Bij het grote publiek is de Superb nog altijd weinig bekend. Jammer! De berline uit Mladoboleslav is gebaseerd op het chassis van zijn Duitse neef, de Passat, maar heeft gullere maten, met een extra 10 cm wielbasis en een trotse lengte van 4,80 meter. Letterlijk en figuurlijk een royale wagen! Fysiek doet de Superb sterk denken aan de Passat, hoewel hij in feite weinig elementen van het Duitse koetswerk overneemt. Zijn tamelijk massieve lijn oogt sober en stijlvol, zeker in de Elégance-versie, het rijkelijk van chroom voorziene model dat wij hebben getest. Binnen is er verbazend veel ruimte. Een overvloed zoals je die zelden vindt. Ook verrassend zijn de vele goeddoordachte opbergruimten, zoals een wet case in het portier linksachter, dat de regen van een paraplu laat weglekken. Het afwerkingsniveau en de montage zijn van onberispelijke Duitse kwaliteit. Dankzij een in twee richtingen verstelbare stuurkolom en een goed omhullende, comfortabele en in de hoogte verstelbare stoel is het vinden van de ideale rijhouding kinderspel. Ik hoor het u al denken: als de Superb een vlaggenschip wil zijn, moet hij nu eenmaal royaal uitgerust zijn. Punt aan de lijn! Maar weinig auto's zijn in hun basisversie zo compleet als deze Skoda. En de Elégance-versie is niets minder dan pure luxe. Veel plezier beleefden we overigens ook aan de interessante optie Parking Distance Control, een hulpje dat erg handig is om deze limousine op een zakdoek te parkeren. Ook nog een pluimpje voor de opvallend ruime koffer met 462 liter inhoud. Op de weg onderscheidt de Superb zich van de meeste doordeweekse wagens door zijn evenwichtig rijgedrag en zijn uitstekend comfort. Het voelt net alsof je in een salon zit. De ophanging filtert de hobbels van een slecht wegdek probleemloos weg, maar de schokdempers zijn wat aan de luie kant. Qua prestaties is er weinig aan te merken op de 2.5 V6 TDI. Hij heeft een flink koppel bij laag toerental maar doet het ook uitstekend in het hoge bereik, trekt vinnig op en komt spelenderwijs op snelheid, zonder overdreven veel te verbruiken. De automatische Tiptronic beschikt bovendien over een perfecte versnellingslogica. U kunt naar keuze op drive rijden ofwel met de joystick een van de vijf verhoudingen kiezen. Ondanks een te grote draaicirkel en een wat luie ophanging - niets of niemand is perfect, nietwaar! - is de Superb vooral in zijn duurste dieselversie met Tiptronic- versnellingsbak (euro35.740) een droom van een wagen. Voor reizigers die van comfort houden en toch anders durven te kiezen dan de rest. nA Arnaud Dellicour