De Ypsilon is altijd een elegante stadsauto met een geraffineerde look geweest. De nieuwe versie blijft die traditie trouw, maar krijgt wel een dynamischer en misschien mannelijker koetswerk dan de voorgangers. Het knappe Italiaanse design heeft nu discrete achterportieren met in de stijlen verwerkte deurgrepen, een slimme vondst die we al bij de Alfa 156 hebben gezien. Met vijf deuren en een extra 6 centimeter lengte wordt de Ypsilon ook comfortabeler. Op het esthetische vlak noteren we een geslaagde achterpartij: het zwevende dak en de verticale lampen, die de welving va...

De Ypsilon is altijd een elegante stadsauto met een geraffineerde look geweest. De nieuwe versie blijft die traditie trouw, maar krijgt wel een dynamischer en misschien mannelijker koetswerk dan de voorgangers. Het knappe Italiaanse design heeft nu discrete achterportieren met in de stijlen verwerkte deurgrepen, een slimme vondst die we al bij de Alfa 156 hebben gezien. Met vijf deuren en een extra 6 centimeter lengte wordt de Ypsilon ook comfortabeler. Op het esthetische vlak noteren we een geslaagde achterpartij: het zwevende dak en de verticale lampen, die de welving van de achterste spatborden volgen, herinneren aan de Delta, een originele en aantrekkelijke auto. Maar het radiatorrooster, met horizontale stroken in de stijl van de Chrysler PT Cruiser, is een vloek voor de puristen! Het Amerikaanse merk behoort nu inderdaad tot de groep Fiat. Waar links wordt gereden, zal de Lancia Ypsilon als Chrysler Ypsilon verschijnen. Net als bij de vorige modellen overtreft het raffinement van het interieur dat van de concurrentie. Toch hadden we een ietsje meer verwacht. Er is geen gebrek aan luxe, met alle mogelijke opties, van een bekleding van leer of alcantara tot een panoramisch "Gran Luce" dak, elegante, trendy kleuren, Magic Parking, een 360° hifiketen met acht luidsprekers, goed voor 500 Watt, enzovoort. Maar de assemblage zal niet iedereen gelukkig maken. Van de derde generatie van de Ypsilon kon dat niet gezegd worden! Het dashboard kennen we van zijn voorganger: centraal geplaatste instrumenten met ronde wijzerplaten. De bergruimte is eerder krap, maar afgezien van die kleine tekortkomingen oogt het interieur heel stijlvol en aantrekkelijk. En ook al is het stuur niet regelbaar in de diepte, de ergonomie van de bestuurdersplaats is in orde. Een van de sterke punten van de Ypsilon is de TwinAir, een tweecilindermotor van 900cc. Fiscaal ook heel voordelig, want de lage CO2-uitstoot (99 g) geeft recht op de overheidspremie van 15 %. In de stad voelt de motor met start & stop zich als een vis in het water en is hij met zijn turbo en zijn 85 pk pittig genoeg. Op de grote weg haalt hij vlot de 130 km/u. Er is ook een diesel, een 1.3 l MultiJet van 95 pk met vier cilinders. Onder de 1.800/1.900 toeren per minuut is die wat sloom, maar op hogere toerentallen wordt hij een echte kilometervreter. Deze motor komt ook in aanmerking voor de ecobonus van 15 %. Binnenkort komt er bovendien een 1.2 l benzinemotor. Zes airbags, voorgespannen gordels voorin, voorstoelen met een systeem dat ervoor zorgt dat het lichaam niet onder de veiligheidsgordel wegglijdt en een traumabescherming die bij een botsing nekletsels voorkomt, worden in serie geleverd. Veiligheid voorop! De prijzen variëren van euro14.990 (TwinAir, afwerking Gold) tot euro17.990 (MultiJet afwerking Platinium), zonder aftrek van de federale premie. De nuova Ypsilon blijft top! Arnaud Dellicour