We vertellen u niets nieuws als we verkondigen dat frisdranken meer kans geven op overgewicht en suikerziekte. Dat verband bevestigde ook het Inserm (Institut français de la Santé et de la Recherche médicale) na 14 jaar onderzoek bij meer dan 66.000 vrouwen. De wetenschappers kwamen echter ook tot andere, op zijn zachtst gezegd verrassende resultaten. Met name dat de kans op metabole aandoeningen zoals diabetes zowaar nog groter is als u, jawel, voor light frisdrank kiest.
...

We vertellen u niets nieuws als we verkondigen dat frisdranken meer kans geven op overgewicht en suikerziekte. Dat verband bevestigde ook het Inserm (Institut français de la Santé et de la Recherche médicale) na 14 jaar onderzoek bij meer dan 66.000 vrouwen. De wetenschappers kwamen echter ook tot andere, op zijn zachtst gezegd verrassende resultaten. Met name dat de kans op metabole aandoeningen zoals diabetes zowaar nog groter is als u, jawel, voor light frisdrank kiest. De onderzoekers waren al tot de bevinding gekomen dat vrouwen die bij light-drankjes zweren daar gemiddeld veel meer van drinken dan hun seksegenoten die het bij gesuikerde drankjes houden: namelijk 2,8 glazen per week tegen 1,6. Alarmerend is echter hun recente vaststelling dat het risico op diabetes, bij een gemiddelde consumptie van een halve liter per week, 15% hoger ligt bij light-drinkers dan bij niet-light drinkers. Bij anderhalve liter per week is de kans maar liefst 59% hoger. Om er zeker van te zijn dat wel degelijk de lightversie met de vinger moet worden gewezen, gingen de onderzoekers ook na wat het effect is van 100% versgeperst fruitsap op het organisme. En kijk, hoewel fruitsap toch ook behoorlijk wat - zij het natuurlijke - suikers bevat, kon er geen enkel verband worden gelegd met diabetes. Rees dus de vraag: hoe moeten we dit fenomeen nu verklaren? De mechanismen achter het verband tussen de consumptie van gesuikerde frisdrank en het risico op diabetes is vrij duidelijk. Vooreerst geeft gesuikerde frisdrank een onvoldoende verzadigd gevoel om vast voedsel te vervangen. Zijn calorieën komen dus bovenop die van de andere voedingsmiddelen die we nuttigen. Anderzijds lokken de suikers in die frisdrankjes een insulinepiek uit. En opeenvolgende insulinepieken leiden tot insulineresistentie en diabetes. In hun zoektocht naar een verklaring voor het verband tussen light-frisdrank en diabetes kwam aspartaam in het vizier, vandaag de belangrijkste zoetstof in light-drankjes. Die zoetmaker zou toch voor verhoogde bloedsuikerwaarden zorgen en dus voor een stijging van het insulinegehalte, die vergelijkbaar is met wat gewone suiker teweegbrengt. De grotere behoefte van light-drinkers aan suiker (zie de 2,8 glazen versus 1,6 glazen) doet de rest. Verder onderzoek naar dit mechanisme moet meer details opleveren. En wat dan met de bewering dat gesuikerde drankjes het risico op overgewicht vergroten? Daar stelden de onderzoekers vast dat gesuikerde frisdrank consumeren los staat van het gewicht van de vrouwen die aan de studie deelnamen. Dus als u zin hebt in zoet en u twijfelt om een gewoon blikje frisdrank dan wel een blikje light open te trekken, ga dan resoluut voor... een glas versgeperst fruitsap. Of beter nog, want suikervrij: drink water. Bron: maartnummer van de American Journal of Clinical Nutrition Annick de Meyere