Met een verkoop van bijna 2 miljoen exemplaren in zeven jaar tijd was de oude C3 een heuse bestseller. En omdat je aan een succesformule niet knoeit, toont de nieuwkomer een duidelijke verwantschap met de eerste generatie. Het silhouet blijft rond, maar het koetswerk loopt strakker uit en maakt een meer dynamische indruk. Binnen is het comfort flink verbeterd tegenover de vorige versie.
...

Met een verkoop van bijna 2 miljoen exemplaren in zeven jaar tijd was de oude C3 een heuse bestseller. En omdat je aan een succesformule niet knoeit, toont de nieuwkomer een duidelijke verwantschap met de eerste generatie. Het silhouet blijft rond, maar het koetswerk loopt strakker uit en maakt een meer dynamische indruk. Binnen is het comfort flink verbeterd tegenover de vorige versie. De opvallendste vernieuwing van de C3 bevindt zich boven het hoofd van de voorste inzittenden: een panoramische voorruit die heel ver doorloopt en in combinatie met de slanke stijlen een zee van licht in de auto binnenlaat (Zénith - euro400, maar gratis bij de luxeversie). Het bovenstuk van de ruit is gekleurd, opdat het binnen niet te warm zou worden. Het kan ook afgedekt worden met een uitschuifbaar scherm met twee zonnekleppen. Jammer genoeg zijn die laatste minder handig dan had gekund, omdat ze zich niet naar opzij laten draaien. De passagiers hebben dus geen bescherming tegen zijlings invallende zon. Een ander probleempje: de zonnekleppen moeten het zonder make-upspiegeltje doen, een misser voor een toch vrij vrouwelijke auto. Antwoord van de ontwerpers: er is een draagbaar spiegeltje als optie verkrijgbaar! Dames die graag hun neus poederen kunnen altijd nog de basisversies kiezen (Attraction en Séduction), die met een normale voorruit en inclusief zonneschermen mét spiegeltje worden geleverd. Op het technische vlak neemt de nieuwe C3 het platform van de eerste generatie over, met een 8 cm kleinere wielbasis dan die van zijn neefje, de Peugeot 207. Net als de jongste VW Polo haalt het nieuwe model net geen 4 meter lengte (3,94 m), wat in het stadsverkeer een voordeel is. Achterin is de ruimte aan de krappe kant, terwijl de koffer een meer dan fatsoenlijke inhoud heeft (maar ook een hoge drempel die het laden en lossen bemoeilijkt). Een nieuwe achtertrein geeft een beter compromis tussen comfort en wegligging. Al tijdens de eerste kilometers waardeer je de malse vering, die grote hobbels op de weg goed weet op te vangen. Bij hogere snelheden gaat de auto wat schommelen - niet leuk, maar geen reden tot alarm. Onder de kap kunt u kiezen tussen niet minder dan zeven verschillende motoren, van 60 tot 120 pk, met prijzen van euro12.690 tot euro21.450. Als benzinemotor zouden wij voor de 1.4 l VTi van 95 pk gaan, die jammer genoeg alleen bij de dure Exclusive-uitvoering verkrijgbaar is (euro17.890). Bij de diesels wint de 1.6 l HDi van 90 pk het pleit (vanaf euro16.160): hij trekt niet echt geruisloos op, maar is voor het overige soepel, vlot en zuinig. Als u niet te wild doet, blijft het verbruik onder de 5 l/100 km. U hebt bovendien recht op een overheidspremie van 15 % van de aankoopprijs. Dat is mooi meegenomen, want de C3 is niet de goedkoopste op de markt. U krijgt echter wel waar voor uw geld: een moderne, trendy stadsauto waarmee het prettig rijden is. Arnaud Dellicour