De look blijft onmiskenbaar die van een Fiat 500, maar kreeg wel een eigentijdse update.

Leve de vrijheid!

Dat ze bij Fiat niet van halve maatregelen houden, bewijst hun allereerste elektrische auto, de e-versie van de bekende 500. Die komt meteen op de markt in drie modellen en met twee vermogens voor de batterijen.

Buiten de lijntjes kleuren en op de toekomst mikken, maar ook profijt halen uit je grootste successen. Dat is in een notendop de aanpak van Fiat, dat voor zijn eerste volledig elektrische auto de bestseller van het merk uitkoos, de 500. Want dit is niet zomaar een facelift. De ingenieurs zijn met een schone lei begonnen en hebben een nieuwe architectuur ontwikkeld die helemaal op elektrisch rijden is toegespitst.

Het valt niet echt op, maar de nieuwe 500 is toch groter dan de oude – die nog enkele maanden met verbrandingsmotor of als hybride in de catalogus blijft staan. De nieuwkomer is dus hoger, breder en 6 cm langer (3,63 m in totaal). De look blijft in grote lijnen gelijk, maar Fiat let nu meer op de details, met een groot 500-logo vooraan en koplampen die door de motorkap worden doorsneden. Een lust voor het oog.

COSY

De nieuwe 500e oogt op en top eigentijds, vooral dan het interieur met sober dashboard en alle nieuwe snufjes voor een goede connectiviteit. De interface is compatibel met Apple Car Play en Android Auto, zodat elke smartphone welkom is. U-Connect 5, zo heet het systeem, is niet super- snel maar heeft verzorgde graphics en een heleboel functies, van wifi tot een personal assistant die wakker schiet als je ‘Hey Fiat!’ zegt.

Het dak opent elektrisch, op dezelfde manier als vroeger. En goed nieuws: de koffer van de cabrio verschilt in niets van de driedeursversie, met een inhoud van 185 tot 550 liter, wanneer je de achterbank neerklapt.

TRENDY

Fiat brengt de 500e op de markt met twee vermogens en twee batterij- packs: 95 of 118 pk en 23,8 kW/h en 42 kW/h. De eerste battterij is bedoeld voor de stad en heeft een theoretische autonomie (WLTP) van 180 km. De versie van 42 kWh is polyvalenter, met 320 km autonomie bij gemengd gebruik en tot 460 km in de stad, waar heropladen een grotere rol speelt.

De prestaties mogen gezien worden, met 0 tot 100 km/uur in minder dan 10 seconden. De maximumsnelheid is beperkt tot 150 km/uur, kwestie van zuinig om te springen met de energie.

Rijden met de 500e cabrio is puur plezier: vlot, geruisloos, vinnig. De 42 kWh komt geen kracht te kort, ook omdat de elektromotor meteen reageert: vanaf 0 t/m is het maximale koppel beschikbaar. Het andere goede nieuws is dat de 500 anno 2021 zich op de weg veel beter gedraagt dan zijn voorganger. De batterij is ingebouwd in de vloer, waardoor het zwaartepunt lager ligt en de wegligging beter is, terwijl de onberispelijke vering een uitstekend comfort verzekert.

Het model heeft bovendien een automatische noodrem met voetgangers- en fietsersdetectie, een rij-vakhulp en, in de topversies, een half- autonoom rijsysteem van niveau 2. Geen twijfel mogelijk: Fiat schiet in de roos en mikt met succes op de auto van de toekomst. Alleen jammer dat zelfs het instapmodel van de 500e prij- zig is: 31.900 euro.

De look blijft onmiskenbaar die van een Fiat 500, maar kreeg wel een eigentijdse update.
De look blijft onmiskenbaar die van een Fiat 500, maar kreeg wel een eigentijdse update.
De look blijft onmiskenbaar die van een Fiat 500, maar kreeg wel een eigentijdse update.
De look blijft onmiskenbaar die van een Fiat 500, maar kreeg wel een eigentijdse update.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content