De DS3 Crossback, keurig afgewerkt, met een vleugje Franse flair en chique. © G.F.

Leve de luxe

Na de 7 lanceert DS een andere, compactere SUV, de DS3 Crossback. Die moet het opnemen tegen de Audi Q2, de Mini Countryman en soortgenoten. Kan hij die ambitie waarmaken?

De DS3 Crossback vervangt de DS3 niet, maar vult het aanbod aan. Hij is ontworpen voor het heel lucratieve segment van de kleine SUV’s, met de Audi Q2 en de Mini Countryman aan de top. De DS3 Crossback is wel compacter dan zijn concurrenten: het Franse model is respectievelijk 7 en 18 cm korter dan zijn Duitse rivalen.

Net als de meest recente modellen van PSA heeft de DS3 Crossback een CMP-onderstel. Dankzij deze nieuwe structuur is de auto zo’n 30 kg lichter dan de even grote Peugeot 2008.

De Crossback komt op de markt met verschillende benzineen dieselmotoren en in de toekomst komt er ook een 100% elektrische versie. Er is keuze tussen een driecilinder Puretech van 100, 130 en 155 pk en een 1.5 BlueHDi van 100 en 130 pk (al behoort deze laatste motor voorlopig niet tot het Belgische aanbod, door de dalende vraag naar diesels). Tegen het einde van het jaar komt de DS3 Crossback E-Tense het gamma versterken: een elektrische versie met een lithium-ionbatterij van 50 kWh. Die batterij bevindt zich onder de achterbank en zal dus geen impact hebben op de kofferinhoud (350 l). Het motorvermogen varieert naargelang het model: 60 kW (82 pk) voor de Eco-versie, 80 kW (109 pk) voor de Normal en 100 kW (136 pk) voor de Sport.

De DS3 Crossback, keurig afgewerkt, met een vleugje Franse flair en chique.
De DS3 Crossback, keurig afgewerkt, met een vleugje Franse flair en chique.© G.F.

Chique

De DS3 Crossback is het eerste model in zijn segment met Matrix ledkoplampen als optie. Ze zijn samengesteld uit 15 lichtsegmenten, die selectief kunnen worden gedoofd om de andere weggebruikers niet te verblinden, zodat je boven de 40 km/uur altijd met grootlicht kan rijden. Voor het overige mikt de Crossback in alle opzichten op een gevoel van luxe. Te beginnen met een keurig afgewerkt interieur, met een vleugje Franse flair: leer, alcantara en aluminium.

De binnenruimte is heel correct, gelet op de buitenafmetingen, maar het instappen achterin had vlotter gekund. Op de achterbank is het zicht trouwens beperkt, vanwege de haaienvin ter hoogte van de B-stijl. Midden op het dashboard troont een centrale interface die alle bedieningen verzamelt. Dat oogt erg clean, maar is waarschijnlijk minder handig in het gebruik dan de ouderwetse bedieningsknoppen.

Lenig en comfortabel

In actie geeft de DS3 Crossback blijk van een goede geluidsisolatie en een comfortabele vering. De compacte SUV voelt zich ook prima thuis in de stad, met zijn kleine afmetingen en zijn vlotte rijgedrag – in ons geval met een soepel schakelende, reactieve achttrapsautomaat. De 1.2 turbo driecilinder Puretech van 130 pk heeft ruim voldoende kracht om elke situatie aan te kunnen en toont zich de meest polyvalente motor van het gamma. De DS3 Crossback zal vast en zeker in de smaak vallen, met zijn aparte look en luxueuze trekjes. Doel bereikt!

De DS3 Crossback, keurig afgewerkt, met een vleugje Franse flair en chique.
De DS3 Crossback, keurig afgewerkt, met een vleugje Franse flair en chique.© G.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content