Lekker in het zonnetje

Een nieuwe lente, een nieuwe Mini Cabrio. Het model blijft de bekende formule trouw, maar evolueert toch op heel wat punten en krijgt er een dosis glamour bij.

De Mini Cabrio is een succesverhaal in het klein. Sinds BMW het roer overnam, reden er van het model uit 2004 ruim 164.000 stuks de showroom uit en van het model uit 2009 nog eens 166.000. Niet slecht voor een merk dat op zijn retour was.

Hoe nieuw is nieuw?

De derde en nieuwste Cabrio van Mini is qua afmetingen 10cm langer en 4,5cm breder. Centimeters die de binnenruimte echter niet ten goede komen: enkel de motorkap is langer om de bufferzone bij een aanrijding met een voetganger te vergroten. De vormgeving blijft verzorgd en knap om te zien, terwijl er genoeg kan worden gepersonaliseerd om iedereen gelukkig te maken. De binnenruimte gaat er, zoals gezegd, slechts symbolisch op voorruit: de Cabrio lijkt wat ruimer, maar de achterbank blijft ongeschikt voor korte ritten. De koffer is wel gegroeid, van 160 naar 215 liter. Toch blijft hij – ondanks het Easy Open systeem dat het laden vergemakkelijkt – minder praktisch dan die van de Beetle Cabrio, zijn grote rivaal.

Hogerop

Het interieur is helemaal wat je van een Mini verwacht: de grote centrale kilometerteller en de retrolook zorgen voor de sfeer en de afwerking is opvallend beter verzorgd dan vroeger, zowel qua kwaliteit van de materialen als qua assemblage. Toch oogt het plastic niet altijd mooi en blijft het gevoelig voor krassen. Het geknars als gevolg van de mindere starheid van het chassis is nog maar een heel klein beetje merkbaar, en dan alleen met open dak.

De nieuwe kap van de Cabrio blinkt uit door haar akoestiek waardoor hinderlijk gefluit op de snelweg uitblijft. Een exploot, al is het automatisch openen en sluiten aan de trage kant: het duurt 18 seconden voor het dak open is, maar het systeem werkt wel terwijl de auto rijdt (max. 30 km/u). Er is ook een Targa-model, maar dat veroorzaakt te veel turbulentie bij hogere snelheden om echt prettig te rijden.

De regel van drie

De interessantste versie is de nieuwe driecilinder benzinemotor van 136pk (vanaf €21.680 in de One-uitvoering). Een natuurkracht in miniatuur, ook al is de Mini Cabrio geen snelheidsduivel: met zijn verstevigde chassis blijft het een zware auto. Wel reageert de motor soepel, trekt hij verbazend goed op en is hij met zijn royale koppel even prettig in het dagelijkse verkeer als voor een rit met de haren in de wind. De motor past perfect in de filosofie van deze auto: lekker genieten in het zonnetje.

En genieten is het, met de lage, verticale voorruit en het voldoende starre chassis, waardoor de Mini als een kart aanvoelt. De ophanging zorgt, in combinatie met het chassis, voor een geslaagd compromis tussen wegligging en comfort. Dit is dus een Mini die aan alle verwachtingen voldoet, met meer comfort (rijgedrag en akoestiek) en extra ruimte, zonder zijn karakter te verliezen. Wij gaan ervoor!

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content