We zullen hier niet nog een keertje beginnen over het gevecht tussen de Opel Astra en de VW Golf. De reden is duidelijk: hoewel ze allebei op de top van het C-segment mikken - in het niet te versmaden gezelschap van de Renault Megane, de Mazda 3 en de nieuwe Ford Focus - richten ze zich helemaal niet op hetzelfde publiek!
...

We zullen hier niet nog een keertje beginnen over het gevecht tussen de Opel Astra en de VW Golf. De reden is duidelijk: hoewel ze allebei op de top van het C-segment mikken - in het niet te versmaden gezelschap van de Renault Megane, de Mazda 3 en de nieuwe Ford Focus - richten ze zich helemaal niet op hetzelfde publiek! De Astra van de derde generatie breekt compleet met zijn verleden en zijn oude stijl en is gevaarlijker dan ooit voor de concurrenten. De fabrikant uit Rüsselsheim maakt immers geen geheim van zijn ambities: hij wil in 2005 niet minder dan 467 000 exemplaren (3/5-deurs en breaks) aan de man brengen in West- en Centraal Europa. In ons land hoopt Opel volgend jaar 11 000 stuks te verkopen, verdeeld over het 5-deurs model en de break. Als ambitie kan dit tellen! Opel is zijn gamma drastisch aan het moderniseren en toont met de nieuwe Astra duidelijk hoe die plannen concreet gemaakt zullen worden. De grote middelen worden niet gespaard: een geoptimaliseerd chassis, de nieuwste motoren en een overvloedige uitrusting. Plus uiteraard een nieuw, wat hoekiger design. De Astra charmeert inderdaad met zijn moderne, sportieve en agressieve silhouet. Om nog beter te concurreren en mee te gaan met de markttrend, heeft de compact zijn afmetingen zelfs vergroot en zijn gewicht verlaagd tegenover het vorige model. In cijfers betekent dat een vermeerdering met 14 cm in de lengte, 4,4 cm in de breedte en 3,5 in de hoogte. De grotere binnenruimte zorgt uiteraard voor meer comfort, ook al is het resultaat niet echt revolutionair te noemen. Vooral de beenruimte achterin blijft aan de krappe kant. Anderzijds moeten we hieraan meteen toevoegen dat de koffer met zijn 350 liter over een royale inhoud beschikt. Al bij de eerste kennismaking met het interieur blijkt dat er heel wat vooruitgang is geboekt. De aankleding is verzorgd, mist misschien nog wat verbeeldingskracht maar is duidelijk fraaier dan die van het vorige model en het interieur lijkt meer op dat van een berline van een hogere (prijs)klasse. Het dashboard kiest voor een sobere Duitse look, met heel rationeel geplaatste instrumenten. De bekrachtigde bedieningen zijn aanvankelijk eventjes verwarrend maar ze wennen snel. Op het mechanische vlak vonden wij onder de motorkap van ons testmodel (afwerking Cosmo: euro 20.600) een 4-cilinder common rail diesel 1.7 l CDTI met 100 pk vermogen. Met zijn grote koppel van 240 Nm heeft de motor bij laag toerental geen gebrek aan kracht. Hij is weliswaar aan de luidruchtige kant, maar garandeert veel rijplezier en toont de nodige pit. Hij trekt vlot op en haalt kordaat in. De motor kan het goed vinden met deze Astra '3'. Dankzij een dynamisch chassis heeft hij een degelijke, vaste wegligging. De besturing is behoorlijk precies en volgt de weg. Kort en bondig: het is prettig rijden in deze Opel. De nieuwe Astra is zowel technisch als esthetisch een succes. Jammer dat zijn prijs aan de hoge kant ligt, zeker als u voor enkele opties bezwijkt. Hij bestaat met vijf afwerkingsniveaus, vijf benzinemotoren (van 90 tot 200 pk) en 3 diesels (van 80 tot 150 pk). In de lente van 2005 krijgen we ook nog een driedeursversie voorgeschoteld, in 2006 een cabriolet. nArnaud Dellicour