Lef op wielen

De Vectra is dood, leve de Insignia! Met deze nieuwe sedan pakt Opel uit met een aantrekkelijk model voor de liefhebbers van de betere gezinsauto. De titel ‘Auto van het Jaar 2009’ bewijst dat GM in de roos geschoten heeft!

De Insignia is het vertrekpunt van een heel nieuwe generatie, daarvan is Freddy De Mulder, managing director GM Benelux Sales, Marketing & Aftersales overtuigd. “Hij zal ons merk in staat stellen om de lat nog hoger te leggen, zowel in termen van imago als van kwaliteit!”

Mooie, grote jongen

Het is een feit dat de saaie maar functionele Vectra onmogelijk te vergelijken valt met de Insignia. Die heeft een gespierd, gedurfd silhouet met meer zuiderse dan Germaanse allures, terwijl de Vectra bijna te ver ging in zijn soberheid. En de Insignia is niet alleen mooi maar ziet het ook groot: hij is 23 cm langer dan zijn toch al ruim bemeten voorganger.

De extra centimeters komen de binnenruimte en het volume van de koffer (van 500 tot 1465 liter) ten goede. Het verschil tussen de modellen met vier en met vijf deuren (4 + laadklep) is nauwelijks te merken, want het koetswerk is erg gelijkend en de afmetingen zijn identiek (4,83m x 1,85m x 1,50m). “In België zou voor-al de versie met gescheiden koffer in de smaak moeten vallen, nog voor de break (die in het voorjaar op de markt komt) en de hatchback.”

De Insignia mikt op een hogere klasse en dat merk je aan het de-signinterieur. De keuze van de materialen, de verzorgde afwerking en de introductie van dure nieuwe technologieën bewijzen dat Opel een luxueus product wil aanbieden. Daar hoort ook een nieuw, glanzend logo bij waarin de naam van het merk opduikt. De nieuwe technologieën en de grotere afmetingen hebben uiter-aard een weerslag op het gewicht, minimaal 1500 kg, en dus ook op de CO2-uitstoot. In het najaar zou er wel een ecoFlex-versie op de markt komen met een uitstoot van minder dan 140g/km.

Zeven motoren

Onder de motorkap krijgen we de keuze uit niet minder dan zeven motorvarianten. In het loodvrije assortiment zijn er vier opties: een 1.6 l van 115 pk, een 1.8 l van 140 pk, een 2.0 l turbo van 220 pk en een 2.8 l V6 turbo van 260 pk. Merk op dat de krachtigste versie uitsluitend met integrale transmissie (Haldexkoppeling) wordt geleverd, als optie bij de 2.0T. Zoals we konden vaststellen op de natte wegen van de Alpen doet het systeem wonderen voor de veiligheid.

Voor de dieselaars is er een nieuwe 2.0l (directe injectie) die Opel samen met Fiat heeft ontwikkeld. Drie vermogens: 110, 130 of 160 pk. Net als bij de benzine kunnen de twee krachtigste versies gecombineerd worden met de 6 versnellingsautomaat die we al van de Vectra kennen. Toch is niet alles volmaakt: in het middenregister blijft de motor aan de luid-ruchtige kant.

De Insignia is een aantrekkelijke, homogene sedan: een stipte besturing en goed geveerd chassis, een royale keuze van motoren, een knappe vormgeving en aanvaardbare prijzen (diesel vanaf euro24.900, benzine euro23.700). Laten we hopen dat Opel voor zijn toekomstige modellen dezelfde ingrediënten kiest! n

Arnaud Dellicour

Partner Content