Op het esthetische vlak is de Fiesta niet echt veel veranderd. De bumpers en de lampen vooraan hebben een nieuwe look gekregen en het wat grotere, anders gemonteerde radiatorrooster doet aan Aston Martin denken. Ook de achterlichten zijn nieuw: ze zien er nog net als vroeger uit maar hebben nu snelle leds in plaats van goede oude gloeilampen. Vooral voor de remlichten is dat belangrijk. Binnenin werd de centrale console her-tekend en kreeg de bediening van de elektrische raampjes een nieuw plekje. Geen drastische wijzigingen, dus, behalve misschien het nieuwe naviga...

Op het esthetische vlak is de Fiesta niet echt veel veranderd. De bumpers en de lampen vooraan hebben een nieuwe look gekregen en het wat grotere, anders gemonteerde radiatorrooster doet aan Aston Martin denken. Ook de achterlichten zijn nieuw: ze zien er nog net als vroeger uit maar hebben nu snelle leds in plaats van goede oude gloeilampen. Vooral voor de remlichten is dat belangrijk. Binnenin werd de centrale console her-tekend en kreeg de bediening van de elektrische raampjes een nieuw plekje. Geen drastische wijzigingen, dus, behalve misschien het nieuwe navigatiesysteem, dat eveneens een aanpassing van de console vergde. Wat wel verandert, is de veiligheidsuitrusting van de kleine Fiesta, die nu een automatisch remsysteem heeft. Tot 25 km per uur voorkomt de Active City Stop aanrijdingen, bij hogere snelheden vermindert hij hun ernst. Met het Ford Sync systeem kan de chauffeur met een stemopdracht vooraf opgeslagen nummers bellen en zich zelfs zijn sms'jes laten voorlezen. MyKey omvat een reeks vergrendelingen gekoppeld aan een code, die bijvoorbeeld verhinderen dat zoonlief de ESP uitschakelt als hij de auto gebruikt, de radio aanzet als zijn gordel niet vastgeklikt is, of oproepen op de telefoon ontvangt. De vooruitgang is niet tegen te houden, ook al kon deze technologie nog verder gaan. De echte grote evolutie van de Fiesta fase 2 zit onder de motorkap, met een interessante kleine driecilinder benzinemotor: de EcoBoost met directe injectie van de Focus. Net als bij die laatste staan er twee turboversies in de catalogus (100 en 125 pk met titaniumafwerking). Een derde, atmosferische variant, levert 80 pk. Op papier is de EcoBoost een heel knappe motor, met een CO2-uitstoot van 99g/km en een verbruik van 4,3 l/100 km voor 100 en 125 pk, en nog altijd slechts 105 g/km (4,6 l/100 km) voor 80 pk. Zoek niet verder, beter is er niet te vinden! Toch blijft de kampioen van de zuinigheid de 1.6 TDCi, die in de Econetic-variant (langere versnellingsverhoudingen, ecobanden en Stop&Start) uitpakt met 3,7 l/100 km en 87 g/km CO2. Een must! De EcoBoost komt net op tijd voor de nieuwe lancering van de Fiesta, die al een poosje moest opboksen tegen de nieuwe Peugeot 208, de Renault Clio en de Citroën C3, allemaal met een extra zuinige motor van dit type. En het minste wat je kunt zeggen, is dat Ford zijn doel heeft bereikt. De kleine Fiesta, die al een topper was (comfort, doeltreffendheid), wordt door die buitengewoon bereidwillige motor nog verleidelijker. In de turboversie van 100 of 125 pk wordt de turbocompressor gekenmerkt door een totaal ontbreken van reactietijd, wat zowel het rijplezier als de prestaties ten goede komt. Toch een minpuntje: een versnellingsbak met lange verhoudingen die het optrekken soms sloom maakt. Het is natuurlijk voor de goede zaak: het maakt de Fiesta Ecoboost extra sober. Arnaud Dellicour