Het nieuwe paradepaardje van Chevrolet, het filiaal van GM dat in België én Europa heel goede zaken doet, blinkt uit met zijn homogene karakter. De Orlando is mooi en ruim, heeft een goede vering en een onberispelijke geluidsisolatie, rijdt dynamisch en heeft een motor om enthousiast over te worden. Het imago van vroeger, toen Chevrolet Daewoo's onder zijn eigen merknaam verkocht, is verleden tijd. De filosofie van de nieuwkomer: value for money! Met een prijskaartje van euro 18.199 voor het instapmodel met benzinemotor is het heel het jaar lang koopjestijd. Wat niet be...

Het nieuwe paradepaardje van Chevrolet, het filiaal van GM dat in België én Europa heel goede zaken doet, blinkt uit met zijn homogene karakter. De Orlando is mooi en ruim, heeft een goede vering en een onberispelijke geluidsisolatie, rijdt dynamisch en heeft een motor om enthousiast over te worden. Het imago van vroeger, toen Chevrolet Daewoo's onder zijn eigen merknaam verkocht, is verleden tijd. De filosofie van de nieuwkomer: value for money! Met een prijskaartje van euro 18.199 voor het instapmodel met benzinemotor is het heel het jaar lang koopjestijd. Wat niet betekent dat Chevrolet de kwaliteit opoffert aan de prijs: ondanks zijn agressieve prijsbeleid biedt het merk auto's aan die prima inspelen op de verlangens van de moderne automobilist. Overbodige luxe moet u niet verwachten, maar is dat erg? De Orlando verschijnt vanaf maart in de showrooms. In de loop van 2011 volgen er nog zes andere modellen - en u mag verrassingen verwachten! Het gespierde silhouet van de Orlando spreekt aan: het maakt een solide indruk, veilig voor heel het gezin. Met een lengte van 4,65 meter heeft de auto zeven plaatsen, met ook op de derde rij opvallend veel ruimte, meer dan bij veel van zijn concurrenten (ook al zullen twee volwassenen het op lange ritten achterin krap krijgen). De zeven stoelen kunnen niet verwijderd worden maar zijn wel moduleerbaar, wat in een configuratie met vijf zitplaatsen 458 liter bagageruimte oplevert (met de stoelen 1/3-2/3de neergeklapt, wordt dat 852 liter). Om lange voorwerpen te vervoeren, kunt u de rug van de rechtse voorstoel neerklappen. Het dashboard is modern en leesbaar. Zijn plastic ziet er best aangenaam uit. Een apart detail van dat mooie dashboard is het frontje van de radio: het klapt open en onthult een vakje voor de mp3-speler, telefoon of sleutels! In het verkeer toont de Orlando zich erg dynamisch. Je vergeet meteen hoe groot hij is. Hij heeft een directe besturing en een kleine draaicirkel die zijn relatieve gebrek aan wendbaarheid in smalle straatjes compenseert. Op de snelweg is het prettig cruisen en heeft de auto nooit gebrek aan kracht, dankzij een efficiënte, temperamentvolle 4-cilinder 2.0 l dieselmotor met directe injectie, goed voor 163 pk (euro 22.199), en een versnellingsbak met zes iets te ver gespreide versnellingen. Als optie is er een automaat verkrijgbaar, eveneens met zes versnellingen. Onthoud dat de 2.0 l diesel ook met 131 pk leverbaar is (euro 20.199). Voor wie liever loodvrij rondtoert, is er een Orlando met een 1800 l benzinemotor van 141 pk. Na de sprankelende Cruze is de Orlando opnieuw een schot in de roos voor Chevrolet: een chique maar niet dure auto, ruim en comfortabel. Hij puilt niet uit van de nieuwe gadgets - die vaak nergens voor nodig zijn - maar heeft vier afwerkingsniveaus (LS, LT, LTZ, LTZ+) die de meeste chauffeurs tevreden zullen stellen. De basisuitrusting is royaal te noemen en op de veiligheid valt niets aan te merken. Een mooie verrassing! Arnaud Dellicour