U wist het misschien niet, maar de fiets met elektrische hulpmotor werd al in de jaren dertig van de vorige eeuw uitgevonden. Het eerste seriemodel, de EMI/Philips, kwam in 1935 op de markt. Het verdween weer snel, maar werd in het recente verleden opnieuw populair dankzij de betere prestaties van de batterijen (het opladen duurde vroeger te lang, ze waren te zwaar, de actieradius was te klein...). Vandaag zijn al die problemen voorbij maar er moet nog altijd getrapt worden. De batterij versterkt alleen d...

U wist het misschien niet, maar de fiets met elektrische hulpmotor werd al in de jaren dertig van de vorige eeuw uitgevonden. Het eerste seriemodel, de EMI/Philips, kwam in 1935 op de markt. Het verdween weer snel, maar werd in het recente verleden opnieuw populair dankzij de betere prestaties van de batterijen (het opladen duurde vroeger te lang, ze waren te zwaar, de actieradius was te klein...). Vandaag zijn al die problemen voorbij maar er moet nog altijd getrapt worden. De batterij versterkt alleen de beweging van de pedaalas. Dat konden wij ontdekken tijdens een tocht door Boedapest, op uitnodiging van Gepida, een Hongaarse fabrikant van traditionele en elektrische fietsen. De lucht is hemelsblauw, het is lekker warm, geen zuchtje wind... Gewapend met zonnebril en bermuda zijn we helemaal klaar om de Parel van de Donau te doorkruisen. We kunnen immers rekenen op de hulp en de 8 Shimano-versnellingen van onze Reptila 1100. We kiezen het juiste frame, het zadel wordt afgesteld, nu nog alleen de kracht van de hulpmotor regelen. Moeilijk is dat niet: een druk op een van de knoppen van het digitale stuurdashboard volstaat. De elektronica zorgt voor de rest. Bij de eerste pedaalslag treedt de hulpmotor zachtjes in werking. De kilometers volgen elkaar op, zonder ook maar de minste vermoeidheid of zweet. De fiets is erg handzaam, met een comfortabel zadel, een prima werkende vering en een prettige rijhouding. Er wordt ontspannen gebabbeld, zonder gehijg. Omdat iedereen wel eens verstrooid kan zijn, schakelt het systeem zichzelf uit wanneer het vijf minuten niet gebruikt wordt. Zo sparen we de lithium-ionbatterij. Sportievelingen kunnen het trouwens zelf uitzetten wanneer ze dat willen. Maar dan moet er flink getrapt worden - de fiets weegt 23,9 kg! Het merk Gepida, dat zijn fietsen niet ver van Boedapest assembleert en zijn frames zelf maakt, kiest voor een technologie in de naaf van het voorwiel, met een batterij onder de bagagedrager. U kunt de oorspronkelijke batterij met een tweede aanvullen, zodat de autonomie tot 90 kilometer verdubbelt. De actieradius hangt natuurlijk af van de manier waarop u de hulpmotor gebruikt en van de kracht waarmee u trapt. U kunt dat allemaal in de gaten houden dankzij een digitaal controlescherm dat de resterende autonomie in kilometers toont, de batterijlading, uw snelheid, de afgelegde kilometers, de tijd, enz. Voor euro1699 voor het model met 1 batterij ( euro1999 met 2) koopt u het zuinigste én gezondste vervoermiddel met hulpmotor dat er te vinden is! Arnaud Dellicour