Monovolumes zijn in de mode, dat is wel het minste wat je kunt zeggen. Elke fabrikant pakt ermee uit of heeft op z'n minst een vergelijkbaar model in zijn gamma. Voor de meeste automobilisten is ruimte tegenwoordig immers het belangrijkste, misschien nog meer dan comfort. Zoals de nieuwe Renault Modus en de Peugeot 1007 bewijzen, is dat de grote nieuwe trend. Maar het rijplezier mag niet worden geofferd op het altaar van de aanpasbaarheid. Met zijn Altea stelt Seat een auto voor die het juiste evenwicht zoekt tussen de twee.
...

Monovolumes zijn in de mode, dat is wel het minste wat je kunt zeggen. Elke fabrikant pakt ermee uit of heeft op z'n minst een vergelijkbaar model in zijn gamma. Voor de meeste automobilisten is ruimte tegenwoordig immers het belangrijkste, misschien nog meer dan comfort. Zoals de nieuwe Renault Modus en de Peugeot 1007 bewijzen, is dat de grote nieuwe trend. Maar het rijplezier mag niet worden geofferd op het altaar van de aanpasbaarheid. Met zijn Altea stelt Seat een auto voor die het juiste evenwicht zoekt tussen de twee. We zijn wel verplicht de Altea te omschrijven als een gezinswagen met vijf deuren die op twee segmenten mikt: de markt van de breaks en deze van de monospaces. Waarom? Omdat hij te ruim is voor een echte break, maar te weinig moduleerbaar voor een echte monovolume. Bij het instappen komt u meteen onder de indruk van de erg gulle beenruimte en de hoogte van het dak. Er is heel veel plaats voor de voeten en flink wat ruimte tussen de rug van de voorstoelen en de achterbank. Die bank kan echter niet verschuiven, alleen de helling van de rugleuning is min of meer verstelbaar. Jammer! Een ander minpunt is dat de ingenieurs van Seat niet aan een aanpasbare hoedenplank hebben gedacht die de ruimte tussen de rugleuning en het bagagedeksel zou kunnen vullen. Anderzijds hebben ze wel voor een hangende bank, netten en haakjes gezorgd. Achter het stuur zit u in een vrij zachte kuipstoel. De hoogte van de stoel bepaalt de rijhouding: in de hoge stand zit u als in een monospace, in de lage rijdt u sportiever. Het komt eropaan de juiste hoogte te vinden zodat u perfect beschermd wordt door de gordel en de airbag. Het dashboard is elegant en functioneel, ergonomisch ontworpen en goed voorzien van opbergvakken. Een ander positief punt vormen de hoge portieren, die het instappen uiterst makkelijk maken, zelfs voor wie wat minder goed te been is. Op het vlak van het rijgedrag doet deze Spanjaard het goed: een strakke wegligging zonder overbodige fantasie. Hij heeft het chassis en de vering van de Golf, lichtjes aangepast om wat soepeler door het leven te gaan. Het rijgevoel leunt dan ook meer aan bij dat van een klassieke auto dan van een monovolume. Je hebt nooit de indruk dat je in een auto met een hoog zwaartepunt zit. De prestaties? Onze Altea was uitgerust met een zuinige 1.9l TDI diesel van 105 PK, een VW-motor met vijfversnellingsbak (de versie met 6 versnellingen is voorbehouden voor de TDI van 136 pk). De motor was krachtig genoeg. Ook tijdens lange ritten stelde hij niet teleur, al was de voortrein aan de luidruchtige kant en zijn de VW-diesels met injectorpompen nu eenmaal minder stil dan de diesels met common rail van de tweede generatie. Kortom, de Seat Altea is een originele auto die overtuigt met zijn concept en rijgedrag. Alleen jammer dat, als je de reparatieset door een reservewiel vervangt, de koffer een beetje te krap wordt. Maar voor euro 18.150 mogen we niet zeuren! nArnaud Dellicour