De keuze voor een auto is in de eerste plaats een kwestie van budget, smaak en persoonlijke en/of familiale behoeften. Maar er moeten ook een aantal andere beslissingen worden genomen: diesel, benzine of hybride, nieuw of tweedehands, een onderhoudscontract of niet? Xavier Daffe, hoofdredacteur van le Moniteur de l'Automobile - het Franstalige broertje van de Autogids - geeft antwoord op onze vragen.
...

De keuze voor een auto is in de eerste plaats een kwestie van budget, smaak en persoonlijke en/of familiale behoeften. Maar er moeten ook een aantal andere beslissingen worden genomen: diesel, benzine of hybride, nieuw of tweedehands, een onderhoudscontract of niet? Xavier Daffe, hoofdredacteur van le Moniteur de l'Automobile - het Franstalige broertje van de Autogids - geeft antwoord op onze vragen. Xavier Daffe: Voor u de keuze tussen diesel of benzine maakt, moet u zich als toekomstige koper een aantal vragen stellen. Welk gebruik maakt u van uw wagen? Vervoert u vaak (klein)kinderen of zit u doorgaans alleen in uw auto? Reist u met de wagen of neemt u de trein of het vliegtuig? Doet u meestal kleine ritjes in de stad of rijdt u vaak langere afstanden op de snelweg? Aan mensen die vooral in de stad rijden wordt een dieselwagen meestal afgeraden omdat de motor niet gemaakt is om voortdurend aan en uit te worden gezet. Dieselwagens zijn uitgerust met een roetfilter die geregenereerd moet worden: u moet minstens één keer per week een afstand van 20 tot 30 km afleggen op de snelweg wil de roetfilter zichzelf regenereren. Rijdt u enkel in de stad, dan lukt dit niet en raakt de roetfilter verstopt. Een herstelling kost algauw een paar honderd euro of meer. Wie dus enkel in de stad rijdt, schaft zich beter een benzinewagen aan. Ook al omdat een diesel in de stad een slechte reputatie heeft omwille van de kleine stofdeeltjes die, ondanks de filter, in de lucht komen. Xavier Daffe: Er zijn maar weinig zuiver elektrische wagens op de markt. Bovendien zijn ze nog erg duur en kunnen ze niet in alle omstandigheden worden gebruikt. U moet vooraf de afstand kennen die u zult rijden en de auto moet ook terugkeren naar zijn vertrekpunt om te kunnen herladen. Tegenwoordig kunnen elektrische wagens 80 tot 150 km afleggen. Dit lijkt ideaal in de stad, maar dan moet u over een garage beschikken want sommige wagens hebben een specifieke herlaadinstallatie nodig. Momenteel stellen elektrische wagens dus nog problemen op het vlak van autonomie en herladen. Wat de hybride wagens betreft moeten we een onderscheid maken: Er bestaan wagens die uitsluitend op elektriciteit rijden maar die een kleine benzinemotor hebben die als generator dient.Deze motor zorgt ervoor dat het rijbereik van de wagen uitbreidt. Dit zijn wat men noemt elektrische wagens met een uitgebreide actieradius. Er zijn er momenteel twee op de markt: de Chevrolet Volt en de Opel Ampera. Daarnaast zijn er de meer traditionele hybriden: benzine/elektrisch of diesel/elektrisch. Deze auto's rijden elektrisch in de stad, maar wanneer u sneller gaat rijden neemt de diesel- of benzinemotor het over. De vroegere tweespalt benzine/ diesel is dus wat achterhaald, maar het is niet zo dat de alternatieven nu plots het voortouw nemen. Hun prijs ligt nog heel hoog omdat de technologie zo duur is en de ontwikkelingskosten over een beperkt aantal verkochte wagens wordt gespreid. Er zijn ook minder fiscale stimulansen voor de aankoop van propere wagens. Fiscale en andere tegemoetkomingen zouden het productievolume moeten opdrijven, zodat de productiekosten kunnen dalen. Xavier Daffe: Voor een nieuwe wagen gaat u best naar een concessiehouder om een proefrit te maken. Moet u vaak (klein)kinderen vervoeren, neem ze dan mee en kijk of ze gemakkelijk en comfortabel zitten (en luister ook naar hun commentaar). Een nieuw paar schoenen koopt u ook niet zonder ze gepast te hebben! En hier gaat het over een aankoop van algauw € 15.000 tot € 20.000. Heel wat merken (BMW, VW, Renault,...) hebben een eigen testcentrum. Als de concessiehouder niet zelf over de auto beschikt die u wilt uittesten, kan hij u altijd meenemen naar een contact center. Zoekt u een tweedehandswagen, dan zijn er verschillende kanalen. Ofwel koopt u bij een particulier. Hier krijgt u vaak de interessantste prijs, maar geen garantie. Behalve dan wat het aantal kilometers betreft, want daar bestaat tegenwoordig de CarPass voor. Die waarborgt u dat er niet geknoeid werd met de teller. Maar u weet niet of de auto een ongeval heeft gehad of zware herstellingen heeft ondergaan. Daarnaast bestaan er netwerken van tweedehandswagens, zoals My Way voor de Groep VW, Audi, Seat, Skoda, enz. of Nearly New Car voor Mercedes. Deze wagens zijn goed opgevolgd en genieten nog garanties van de constructeur. Dan is er nog de piste van de particuliere herverkoper zoals Cardoen. Die voert een lot wagens uit het buitenland in en biedt een interessante prijs voor een (bijna) nieuwe wagen. U hebt dan wel geen keuze qua opties of kleur, maar het is interessant als u snel een wagen nodig hebt. Globaal gezien is dit interessant, want het biedt gemoedsrust. In plaats van elk jaar of om de 2 jaar een onderhoud te betalen, betaalt u een forfait bij aankoop van uw wagen. Maar er zijn grote verschillen tussen de aangeboden contracten. De prijzen variëren nogal naargelang het merk, de aangeboden diensten en de duur van het contract. Bij sommigen is de vervanging van banden in het contract inbegrepen, bij andere niet. Vergelijken is hier de boodschap. Pierre Bontinck, Annemie Goddefroy en Jocelyne Minet