En niet om het even welke boot: "Ik heb mij, een beetje bij toeval, geëngageerd om een replica te helpen bouwen van een zeilschip dat in de 17de eeuw op het Grand Canal van Versaille voer", bekent Jean-François Demeulemeester (63). Aan boord van de Eenhoorn, in de jachthaven van Brussel, legt de gepensioneerde bandenverkoper uit wat het project van vzw Maritiem Atelier inhoudt. "Ik heb verschillende scheepsmodellen gebouwd, ben vaak op cruise geweest, heb 40 jaar aan duiken gedaan,... De wereld op en in het water heeft me altijd gefascineerd. En omdat ik graag knutsel en me nuttig wil maken, heb ik mijn diensten aangeboden aan de vzw voor de bouw van het schaalmodel van een oorlogsschip dat Colbert, minister van Financiën onder Lodewijk XIV, in 1669 bestelde in Le Havre. Hij wilde de jonge Zonnekoning zo inwijden in het maritieme leven."
...

En niet om het even welke boot: "Ik heb mij, een beetje bij toeval, geëngageerd om een replica te helpen bouwen van een zeilschip dat in de 17de eeuw op het Grand Canal van Versaille voer", bekent Jean-François Demeulemeester (63). Aan boord van de Eenhoorn, in de jachthaven van Brussel, legt de gepensioneerde bandenverkoper uit wat het project van vzw Maritiem Atelier inhoudt. "Ik heb verschillende scheepsmodellen gebouwd, ben vaak op cruise geweest, heb 40 jaar aan duiken gedaan,... De wereld op en in het water heeft me altijd gefascineerd. En omdat ik graag knutsel en me nuttig wil maken, heb ik mijn diensten aangeboden aan de vzw voor de bouw van het schaalmodel van een oorlogsschip dat Colbert, minister van Financiën onder Lodewijk XIV, in 1669 bestelde in Le Havre. Hij wilde de jonge Zonnekoning zo inwijden in het maritieme leven.""De sfeer onder de vrijwilligers is zo tof, dat ik me volledig heb geëngageerd voor deze 15 m lange boot. Ik heb de romp geschuurd, hem waterdicht gemaakt met glasvezel, de vloer gelegd, de kleine vensters achteraan gemaakt, de profielen waar de motor en de masten in moeten komen,... Ze noemen mij de MacGyver van de Eenhoorn omdat ik van geen ophouden weet. We moeten enkel nog het interieur afwerken en het zeilwerk aanbrengen. Er komen drie masten, kilometers touw en honderden takels. We willen eind september klaar zijn om deel te nemen aan Water-rAnt, een evenement voor oude schepen in Antwerpen. Onze zeilboot, die we de Eenhoorn hebben gedoopt als knipoog naar Kuifje, wordt dan opengesteld voor het publiek en zal dicht bij de kustlijn varen. We dromen er ook van om het schip naar Versailles te brengen, 350 jaar na zijn voorganger. Het is de eerste replica van een miniatuurschip. Daar zijn we fier op! Misschien wekken we ook nog andere vaartuigen uit de vloot van Lodewijk XIV opnieuw tot leven?"