Italiaanse elegantie

De nieuwe versie van de Lancia Ypsilon, de bestseller van het Italiaanse merk, mikt voortaan op het comfort. Deze kleine compact toont hoe elegant luxe op z’n Italiaans kan zijn.

Fabrikanten vinden het altijd moeilijk om het paradepaardje van hun gamma te vernieuwen. Zeker als het er al een poosje minder goed mee gaat en de verkoop aanzienlijk terugloopt. Dit geldt nog veel meer als de auto die ze moeten vervangen zowat de enige kostwinner van het merk is. Toch heeft Lancia zich met zijn nieuwe Ypsilon aan dat moeilijke experiment gewaagd.

De Ypsilon straalt Italiaanse glamour uit. Het is een opwindende auto met een prachtige vormgeving die nostalgisch en modern tegelijk oogt, met originele lijnen die heel soepel en sensueel overkomen, met een indrukwekkende verticale grille en optische groepen met zuivere, geraffineerde vormen. Ook de ruime bumpers dragen bij tot de majestueuze allure van het hertekende model.

Een in twee richtingen verstelbare stuurkolom en vrij hoge, comfortabele stoelen met een prima steun bezorgen u vanzelf de ideale rijhouding. Er is trouwens ruimte in overvloed, meer dan genoeg voor vier volwassenen. Op de kwaliteit van de montage en de verzorgde presentatie is evenmin iets aan te merken. Bovendien krijgt u de keuze uit drie uitrustingsniveaus en 555 optiecombinaties!

1 carrosserie, 3 motoren

Op de weg toont deze stadsauto zich uiterst comfortabel en in de stad vindt hij overal een gaatje dankzij zijn compacte afmetingen en zijn dualdrive-servobesturing, die het sturen vederlicht maakt.

Op het vlak van de wegligging heeft Lancia een beetje efficiëntie geofferd op het altaar van het comfort door voor een soepele ophanging te kiezen. Bij lage snelheden stoort dat niet, maar als er harder wordt gereden, begint de Ypsilon wat te zwalpen en voelt hij weinig zeker aan. Een gedrag dat sommige chauffeurs ertoe zal aanzetten wat gas terug te nemen. Anderzijds is het onderstuur in de bochten, dit is de neiging om met de neus af te wijken van de ideale lijn, weinig uitgesproken. Rem niet in de bochten want dan krijgt u overstuur, wat betekent dat de achterzijde van de auto de neiging heeft om een klein beetje uit de bocht te gaan. U merkt daar allemaal niets meer van als u voor ESP (een systeem van dynamische stabiliteitscontrole) kiest, gecombineerd met het Hill-Holdersysteem dat het vertrekken op hellingen vergemakkelijkt.

Onder de motorkap vinden we ofwel een diesel ofwel een van de twee benzinemotoren die Lancia op de markt gooit. De 1,2 l 8V van 60 pk spreekt met zijn zwakke prestaties weinig aan, maar de nieuwe 1,4 16 V van 95 pk is een levendige, sprankelende motor die zich goed voelt bij een hoog toerental. De nieuwe diesel 1,3 JTD 16 V Multijet van 70 pk is echter de aantrekkelijkste krachtbron. Hij is stil, trilt nauwelijks, is voorbeeldig zuinig (± 5 l/100 km) en toont zich erg soepel. In combinatie met een goed gespreide manuele versnellingsbak (automaat in optie) bezorgt hij de Ypsilon de nodige pit.

Kortom, deze Lancia Ypsilon is een auto met een charmante vormgeving en een

A Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content