Het wereldje van de verzamelingen is zeer uitgebreid. Het omvat niet alleen uurwerken en juwelen, maar ook handtassen, koffers, aanstekers, enz. Wie het zich financieel kan veroorloven, grijpt naar juwelen en/of uurwerken. Voor verzamelaars met een kleinere beurs blijven de koffers en handtassen over.
...

Het wereldje van de verzamelingen is zeer uitgebreid. Het omvat niet alleen uurwerken en juwelen, maar ook handtassen, koffers, aanstekers, enz. Wie het zich financieel kan veroorloven, grijpt naar juwelen en/of uurwerken. Voor verzamelaars met een kleinere beurs blijven de koffers en handtassen over. Een splinternieuwe gouden broche van Cartier is een heel verleidelijk bezit, maar wie met een beleggersblik naar dit segment kijkt kan maar beter de winkels met ronkende namen links laten liggen. De prijzen kunnen immers tot 300 % hoger liggen dan de veilingwaarde. Dat vertelt ons Bernadette de Bruijn, deskundige van Christie's Amsterdam. Mensen die nieuwe juwelen kopen met het idee dat dit waardevaste beleggingen zijn, komen dus meestal van een kale reis terug. Een nadeel van een veilig is natuurlijk wel dat u geen bestelling kunt plaatsen en dat je moet wachten op het aanbod, maar wie geduldig wacht, kan er mooie zaken doen. En informatie vindt u makkelijk op het internet. De beleggers hebben een uitgesproken voorkeur voor bepaalde, meestal traditionele modellen. Zo behouden sommige koffers van Vuitton bijvoorbeeld hun waarde. De bijzondere aandacht van de beleggers gaat daarbij uit naar genummerde exemplaren, uurwerken met niet-alledaagse extraatjes en exemplaren uit een heel vroege periode, zoals de oude Tank-uurwerken van Cartier. Ook vintage modellen van o.a. Patek Philippe en IWC blijven gegeerd. Bij antieke juwelen gaat de voorkeur uit naar modellen die niet meer tot de hedendaagse collecties behoren. Zo is er veel belangstelling voor art nouveau (bijvoorbeeld Lalique) en de Belle Epoque (Cartier), terwijl bij art-decojuwelen een kleiner huis zoals Lacloche (dat op dit ogenblik niet meer bestaat) en Boucheron hoge ogen gooien. De productie van Vancleef &Arpels gedurende de jaren dertig, veertig en vijftig is ook geliefd. Daarnaast zijn andere stijlperiodes in trek, zoals de ontwerpen van Falise in 19de eeuwse neo-renaissancestijl, terwijl ook de Italiaanse ontwerper Castellani een uitgebreide schare fervente aanhangers telt. Bij diamanten genieten gekleurde exemplaren (blauw, roze, geel) de voorkeur omwille van hun zeldzaamheid. Pas wel op voor vervalsingen, want sommige stenen worden bijgekleurd. En ook de slijpvorm is van belang. De prijzen voor ronde diamanten zijn stabiel. Bij de andere edelstenen zijn de prijzen voor saffieren eveneens stabiel, maar robijnen zijn onderhevig aan modetrends. Koop zoveel mogelijk topkwaliteit. Hiervan zijn de prijzen stijgend. Volgens Berna-dette de Bruijn is de laatste 10 jaar in sommige segmenten zelfs sprake van een verdubbeling van de prijzen. Bij middelmatige kwaliteit valt een lichte daling waar te nemen, terwijl zaken die van een mindere kwaliteit zijn zelfs niet meer verkocht raken. De instapdrempel is niet buitensporig hoog. Voor euro 1000 koopt u al een fraai juweel van een kleinere producent. Doe niet mee met de modetrends. Zo waren eind jaren tachtig onder impuls van prinses Diana de Zuidzeeparels met 10 mm doorsnede sterk in de mode. Die rage is nu weggeëbd. Net als die andere niet-blijvende mode: die van de zwarte diamanten. Wel in de lift zitten de natuurparels en dat is waarschijnlijk wél een blijvende trend omdat deze objecten zo zeldzaam zijn. Koop alleen goed gemaakte objecten waarvan u houdt. Laat een juweel dat grof aanvoelt, dat haakt of dat niet goed is afgewerkt links liggen. Een armband moet bijv. als een lapje over uw arm vallen. Koop ten slotte liever een kleine ring van uitstekende kwaliteit van een kleiner, minder bekend merk dan een grote ring versierd met een kwalitatief mindere diamant van een bekend fabrikant. nA Etienne Langerwerf