Ingescheept... en varen maar!

Eenmaal aan boord verloopt alles meestal vlekkeloos. Maar alle ongemakjes uitsluiten, is onmogelijk.

Niet tevreden met de kajuit

“Het gebeurt wel eens dat een passagier niet tevreden is met zijn cabine: zij bevindt zich te dicht bij de machinekamer, er is te veel lawaai... Wat kan ik doen als mij dit overkomt? Kan ik een andere (duurdere) cabine krijgen zonder een opleg te betalen? En krijg ik geld terug als ik een minder dure cabine toegewezen krijg?”

De beschrijvingen in de brochure maken wezenlijk deel uit van het contract. De reisovereenkomst dient nauwkeurige en duidelijke informatie te bevatten over de reisweg, de uurregelingen, de kajuit, de prijs en de lokale vertegenwoordigers van de organisator. Wie zich goed voorbereidt, verzeilt dus niet onverwachts op het benedendek vlakbij de machinekamer. Informeer u vooraf over de verschillende kajuittypes, bestudeer de dekplannen of verken virtueel het schip via de website van de reder. De reiziger heeft recht op de kajuit die hij geboekt heeft. Wie minder krijgt, heeft recht op terugbetaling van het verschil. Als er een duurdere kajuit vrij is en u wenst een upgrade, dan zult u moeten bijbetalen.

TIP Laat uw klachten aan boord zo snel mogelijk noteren en stuur een kopie naar de reisorganisator.

Diefstal

“Stel dat mijn bankkaart aan boord gestolen wordt. Hoe en waar kan ik dan aangifte doen? Op zee heb ik geen gsm-ontvangst, ik kan dus niet naar cardstop bellen.”

Diefstal aan boord is uitzonderlijk. Medepassagiers hebben respect voor elkaars goederen en voor het personeel gelden strenge straffen (ontslag in de eerstvolgende haven én inschrijving op een zwarte lijst, zodat de dief niet bij een andere rederij aan de slag kan). Als u toch bestolen zou worden, dan meldt u dit aan de receptie. De meeste cruiseschepen beschikken over een satellietverbinding, zelfs als voor de passagiers geen mobiel netwerk beschikbaar is. Het boordpersoneel kan uw bank- of kredietkaart laten blokkeren.

WEETJE De meeste bagageverzekeringen vragen dat u bij diefstal dezelfde dag nog een aangifte doet bij de plaatselijke politie. Bestolen cruisereizigers doen het best aangifte in de eerstvolgende haven.

Elke boot heeft kluizen. Wat als ik mijn juwelen niet in een kluisje gelegd heb maar gewoon in mijn cabine en ze worden gestolen?”

De meeste hotels -en is een cruise iets anders dan een drijvend hotel?- weigeren elke aansprakelijkheid voor diefstal als u horloges, juwelen en dergelijke niet opbergt in een kluis. Ook bagageverzekeringen eisen dat u dure voorwerpen achter slot en grendel bewaart. Wie ze in zijn kajuit open en bloot laat rondslingeren, neemt niet de nodige voorzorgen die van een normaal voorzichtig huisvader/moeder verwacht mogen worden. Het is uw plicht om voorzichtig te zijn.

Ziekte of ongeval

“Wat als mijn partner (of ikzelf) ernstig ziek zou worden? Als het verblijf in het ziekenhuis gedekt is door de verzekering, mag de echtgeno(o)t(e) er dan ook verblijven?”

Op elke cruise is er verplicht een dokter aan boord. Grote schepen hebben zelfs een 24-uren ziekenboeg en een operatiekwartier. In hoogdringende en uitzonderlijke gevallen kan de zieke per helikopter van boord gehaald worden maar dit is niet gratis en de kosten kunnen hoog oplopen. In grote delen van de wereld bent u bovendien aangewezen op verzorging in peperdure privéziekenhuizen. Een goede reisbijstandsverzekering dekt de medische kosten bij ongeval of ziekte. De echtgeno(o)t(e) of partner mag bij de zieke blijven. Ook een verlengd verblijf op doktersvoorschrift is mogelijk.

Afhankelijk van de premie, bieden bijstandsverzekeringen gedeeltelijke of zelfs onbeperkte terugbetaling van de medische kosten in het buitenland en een beperkte tussenkomst in de nabehandeling in België. Bovendien voorzien ze in de vervroegde terugkeer van de verzekerde wegens bijzondere familiale omstandigheden, zoals ziekte of een sterfgeval op het thuisfront.

“Kan ik een deel van de kosten recupereren als ik de cruise vervroegd moet onderbreken om medische redenen?”

Het doel van een reisbijstandsverzekering is u, bij ongeval of ziekte, veilig thuis te brengen. Als u wegens medische redenen niet zou kunnen reizen en noodgedwongen langer op een tropisch eiland moet verblijven, dan zal de reisbijstandsverzekering deze verlenging betalen. Maar wie vervroegd moet terugkeren, krijgt geen terugbetaling van de niet-genoten overnachtingen.

“Ik neem deel aan een cruise, val en breek iets. De arts aan boord legt een gipsverband maar achteraf blijkt dat de breuk fout aan elkaar is gegroeid. Heb ik verhaal tegen deze arts?”

Net zoals elke geneesheer, is ook de dokter aan boord verantwoordelijk voor een eventuele medische fout. Reisbijstandsverzekeringen voorzien meestal in een beperkte tussenkomst in de kosten van een juridische procedure in het buitenland.

“Kan een dokter aan boord me verplichten naar huis te gaan als hij vindt dat het onverantwoord is dat ik de reis voortzet?”

Indien de dokter oordeelt dat het medisch onverantwoord is iemand aan boord te houden, kan de rederij beslissen dat deze persoon de cruise vroegtijdig moet afbreken. Een reisbijstandsverzekering draagt dan de kosten om deze persoon, en eventueel ook zijn partner, te repatriëren.

“Wat gebeurt er bij een overlijden aan boord? Repatriëring? Welke wetgeving is hier van toepassing?”

Alle veranderingen in de burgerlijke staat van een Belg worden geregeld door het Belgisch recht, ook als de Belg in het buitenland verblijft. Bij een overlijden in het buitenland moeten de lokale overheden in principe een overlijdensakte opmaken. Indien dit niet kan zal de ambassade of het consulaat van België de akte opmaken. Deze diplomatieke diensten kunnen hulp bieden bij het verstrekken van inlichtingen of bij de repatriëring van het stoffelijk overschot en van de persoonlijke bezittingen van de overledene. Een goede reisbij-standsverzekering dekt deze kosten.

“Door een onweer wordt de boot door elkaar geschud. Ik val uit bed en breek een heup. Wie is verantwoordelijk?”

Bij een ongeval aan boord komt uw reisbij-standsverzekering tussenbeide voor de medische zorgen. Indien u geen verzekering zou hebben, kunt u proberen de verantwoordelijken van het schip aan te spreken. Maar is een hevige storm, waarbij passagiers uit hun bed rollen, geen overmacht? Het is de rechter die daarover zal moeten beslissen!

“Door het deinen van de zee valt een fles dure parfum op de grond. Wie is verantwoordelijk?”

Iedereen weet dat een schip kan rollen. De normaal voorzichtige huis- vader (hij weer!) neemt zijn voorzorgen en bergt het servies dat hij net op de lokale pottenbakkersmarkt heeft gekocht, zorgvuldig op. Overigens zijn aan boord wel een aantal voorzorgsmaatregelen getroffen: hoge tafelranden, kastjes die stevig dichtklappen, handgrepen in de gangen...

Op de boot gekocht

“Is een aankoop in één van de winkels op de boot, belastingvrij?”

Aan boord kunt u sigaretten, parfum, juwelen en dergelijke belastingvrij kopen, maar bepaalde zaken (zoals sterkedrank) krijgt u pas mee wanneer u van boord gaat. Om een of andere reden (?!) ziet men liever dat u een cocktail consumeert in de bar dan dat u belastingvrij gekochte alcohol drinkt in uw kajuit...

“Hoe zit het met de waarborg op artikelen die ik aan boord koop?”

Controleer of de artikelen een internationale waarborg hebben. Voor grote merken is er dan geen probleem. Veelal zult u bij het garantiebewijs informatie vinden hoe u uw aankoop online kunt registreren en zo de garantie activeren.

Casino

“Zijn kansspelen enkel toegelaten in de extraterritoriale wateren? Mag een minderjarige eraan deelnemen? Wat gebeurt er als ik failliet ga in het casino aan boord?”

Varen in extraterritoriale wateren betekent niet dat u in een wetteloos niemandsland terechtkomt. Ook hier mogen minderjarigen een casino niet binnen en moet wie het potje breekt het potje betalen. De meeste cruiseschepen hanteren een bestedingslimiet, afhankelijk van de kredietkaart waarmee u de rekening betaalt.

Roken

“Mag ik roken op een cruiseschip? Of wisselt de wetgeving naargelang in welk land we varen?

Elk schip heeft zijn regels. Roken in de kajuiten en de gemeenschappelijke ruimtes is haast overal verboden.

Drinkgeld

“Ben ik verplicht fooien te geven?”

Fooien – reken op ong. 7 euro per dag- zijn verplicht maar soms inbegrepen in het pakket. Sommige rederijen geven richtlijnen voor de fooien voor het cabinepersoneel, af te rekenen op de laatste dag van het verblijf. Bij andere zoals Royal Caribbean International en Celebrity Cruises kunt u ze vooraf betalen. Het staat u vrij gidsen en chauffeurs drinkgeld te geven.

36 %

van de cruisereizigers is 60+

+11,4 %

is de evolutie van het aantal Belgische cruisereizigers in 2010 i.v.m. 2009

(Bron: Cruise & Ferryworld)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content